جزوه مختصر ساختار لوییس و آشنایی با ساختار لوییس

جزوه مختصر ساختار لوییس | بخش کنکور | PDF شامل : ۱- ساختار لوییس یک ترکیب با یون ۲- تعیین تعداد پیوند داتیو ۳- رسم ساختار لوییس به روش های مختلف ۴- ساختار لوییس و…



قیمت : ۱۳.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


این فرمول را به پاس گیلبرت نیوتون لوویس، دانشمند آمریکایی که در سال ۱۹۱۶ نظریه پیوند کووالانسی را ارائه داد، لوویس نامیدند.

ساختار لوئیس نشان می دهد که هر اتم کلر دارای سه جفت الکترون است که در پیوند استفاده نمی شوند (به نام جفت تنها) و یک جفت الکترون مشترک (که بین اتم ها نوشته می شود). خط تیره (یا خط) گاهی اوقات برای نشان دادن یک جفت الکترون مشترک استفاده می شود:

دو ساختار لوئیس نشان داده شده است. ساختار سمت چپ دو اتم H را نشان می دهد که با یک پیوند منفرد به هم متصل شده اند. ساختار سمت راست دو اتم Cl را نشان می دهد که با یک پیوند منفرد به هم متصل شده اند و هر کدام با شش نقطه احاطه شده اند.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


جزوه مختصر ساختار لوییس | کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش کنکور

لینک مفید : جمع بندی باکتری های زیست کنکور

جزوه مختصر ساختار لوییس : به یک جفت الکترون مشترک، پیوند واحد می گویند. هر اتم کلر با هشت الکترون ظرفیت تعامل دارد: شش الکترون در جفت تنها و دوتا در پیوند واحد.


قانون هشت

مولکول های هالوژن دیگر (F2، Br2، I2، و At2) پیوندهایی مانند پیوندهای موجود در مولکول کلر تشکیل می دهند: یک پیوند منفرد بین اتم ها و سه جفت تک الکترون در هر اتم.

این اجازه می دهد تا هر اتم هالوژن یک پیکربندی الکترون گاز نجیب داشته باشد. تمایل اتم های گروه اصلی به تشکیل پیوندهای کافی برای به دست آوردن هشت الکترون ظرفیتی به عنوان قانون هشتگانه شناخته می شود.

لینک مفید : تست نزنیم ؟ میشه تست نزنیم و فقط بخونیم ؟

جزوه مختصر ساختار لوییس : تعداد پیوندهایی که یک اتم می تواند تشکیل دهد اغلب می تواند از روی تعداد الکترون های مورد نیاز برای رسیدن به یک اکتت (هشت الکترون ظرفیت) پیش بینی شود. این امر به ویژه در مورد نافلزهای دوره دوم جدول تناوبی (C، N، O و F) صادق است.

به عنوان مثال، هر اتم از یک عنصر گروه ۱۴ دارای چهار الکترون در بیرونی ترین لایه خود است و بنابراین برای رسیدن به یک اکتت به چهار الکترون دیگر نیاز دارد. این چهار الکترون را می توان با تشکیل چهار پیوند کووالانسی به دست آورد، همانطور که در اینجا برای کربن در CCl4 (تتراکلرید کربن) و سیلیکون در SiH4 (سیلان) نشان داده شده است.

از آنجایی که هیدروژن برای پر کردن لایه ظرفیت خود فقط به دو الکترون نیاز دارد، این یک استثنا از قانون هشتگانه است. عناصر انتقال و عناصر انتقال داخلی نیز از قانون هشتگانه پیروی نمی کنند

لینک مفید : روش زدن تست ریدینگ از نظر رتبه‌ های برتر

جزوه مختصر ساختار لوییس : دو مجموعه از ساختارهای نقطه لوئیس نشان داده شده است. ساختارهای سمت چپ پنج نماد C l را به شکل متقاطع با هشت نقطه در اطراف هر یک، کلمه “یا” و همان پنج نماد Cl به تصویر می‌کشند که با چهار پیوند منفرد به شکل متقاطع به هم متصل شده‌اند.

نام “تتراکلرید کربن” در زیر ساختار نوشته شده است. ساختارهای دست راست نماد S i را نشان می‌دهند که با هشت نقطه و چهار علامت H به شکل متقاطع احاطه شده است. کلمه “یا” این را از یک نماد S i با چهار پیوند منفرد جدا می کند که چهار نماد H را به شکل متقاطع به هم متصل می کند. نام “سیلانه” در زیر این نمودارها نوشته شده است.

عناصر گروه ۱۵ مانند نیتروژن دارای پنج الکترون ظرفیت در نماد لوئیس اتمی هستند: یک جفت تنها و سه الکترون جفت نشده. برای به دست آوردن یک اکتت، این اتم ها سه پیوند کووالانسی مانند NH3 (آمونیاک) تشکیل می دهند. اکسیژن و سایر اتم‌های گروه ۱۶ با تشکیل دو پیوند کووالانسی یک اکتت به دست می‌آورند

لینک مفید : ۶ راه برای کاهش دادن تعداد غلط های آزمون

جزوه مختصر ساختار لوییس : سه ساختار لوئیس با برچسب “آمونیاک”، “آب” و “هیدروژن فلوراید” نشان داده شده است. ساختار سمت چپ یک اتم نیتروژن را با یک جفت الکترون تنها و منفرد به سه اتم هیدروژن نشان می دهد.

ساختار میانی یک اتم اکسیژن با دو جفت الکترون تنها و دو اتم هیدروژن با پیوند منفرد را نشان می‌دهد. ساختار سمت راست یک اتم هیدروژن را نشان می دهد که به یک اتم فلوئور متصل است که دارای سه جفت تک الکترون است.


اوراق دو و سه گانه

همانطور که قبلاً ذکر شد، هنگامی که یک جفت اتم یک جفت الکترون به اشتراک می‌گذارند، به آن پیوند واحد می‌گوییم.

با این حال، ممکن است یک جفت اتم برای دستیابی به اکتت مورد نیاز، نیاز به اشتراک بیش از یک جفت الکترون داشته باشد.

لینک مفید : جزوه ترمودینامیک نظام جدید ویژه رشته ریاضی

جزوه مختصر ساختار لوییس : پیوند دوگانه زمانی تشکیل می شود که دو جفت الکترون بین یک جفت اتم به اشتراک گذاشته شود، مانند بین اتم های کربن و اکسیژن در CH2O (فرمالدئید) و بین دو اتم کربن در C2H4 (اتیلن):

دو جفت ساختار لوئیس نشان داده شده است. جفت ساختار سمت چپ یک اتم کربن را نشان می دهد که پیوندهای منفرد را با دو اتم هیدروژن تشکیل می دهد. چهار الکترون بین اتم C و یک اتم O وجود دارد.

اتم O نیز دو جفت نقطه دارد. کلمه “یا” این ساختار را از همان نمودار جدا می کند، با این تفاوت که این بار یک پیوند دوگانه بین اتم C و اتم O وجود دارد.

نام “فرمالدئید” در زیر این ساختارها نوشته شده است. در سمت راست دو ساختار دیگر وجود دارد. سمت چپ دو اتم C را نشان می دهد که چهار نقطه در بین آنها قرار دارد و هر یک با دو اتم H پیوند واحدی تشکیل می دهند.

کلمه “یا” در سمت چپ ساختار دوم قرار دارد، که همان است با این تفاوت که اتم های C با یکدیگر پیوندهای دوگانه تشکیل می دهند. نام “اتیلن” در زیر این ساختارها نوشته شده است.

لینک مفید : جزوه کامل همه ی گیاهان کنکور

جزوه مختصر ساختار لوییس : پیوند سه گانه زمانی تشکیل می شود که سه جفت الکترون با یک جفت اتم مشترک باشند، مانند مونوکسید کربن (CO) و یون سیانید (CN–):

دو جفت ساختار لوئیس نشان داده شده است. جفت ساختار سمت چپ یک اتم C و یک اتم O را با شش نقطه در بین آنها و یک جفت تنها در هر یک نشان می دهد. کلمه “یا” و همان ساختار با پیوند سه گانه بین اتم C و اتم O نیز نشان داده شده است. نام منوکسید کربن در زیر این ساختار نوشته شده است.

جزوه مختصر ساختار لوییس : جفت ساختار سمت راست یک اتم C و یک اتم N را با شش نقطه در بین آنها و یک جفت تنها در هر یک نشان می دهد. کلمه “یا” و همان ساختار با پیوند سه گانه بین اتم C و اتم N نیز نشان داده شده است. نام “یون سیانید” در زیر این ساختار نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *