زیست کنکور و جمع بندی باکتری های زیست کنکور

جمع بندی باکتری های زیست کنکور | بخش کنکور | PDF شامل : ۱- نکات ویروس ها ۲- آنتی ‌بیوتیک ۳- تهیه آنتی بیوتیک ۴- شیمیمو اتوتروف ۵- باکتری های زیست کنکور و…



قیمت : ۹.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


باکتری‌ها در سطح وسیعی با جانوران، گیاهان، قارچها و آغازیان رابطهٔ هم‌زیستی دارند، به‌طوری که بدون فعالیت آن‌ها، حیات به شکل کنونی بر روی زمین مختل می‌گردد.

باکتری‌ها نقش حیاتی در چرخه‌های مواد غذایی دارند و بسیاری از مراحل این چرخه‌ها هم‌چون تثبیت نیتروژن از جو زمین، تجزیه پروتئینها به روش زیستی، تجزیهٔ اجساد و بقایای جانداران و فرایند گندیدگی به آن‌ها وابسته است


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


جمع بندی باکتری های زیست کنکور | کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش کنکور

میکروب‌ها از دو نوع اصلی به بافت‌های انسان دسترسی پیدا می‌کنند: سطوح مخاطی داخل بدن (محل‌های تنفسی، گوارشی، تولیدمثلی، یا مجاری ادراری) یا سطوح اپیتلیال در خارج از بدن (نواحی از پوست که آسیب ندیده یا آسیب ندیده‌اند. به دلیل نیش حشرات، بریدگی / خراش یا زخم های دیگر به خطر بیفتد).


انتقال میکروارگانیسم ها

انتقال میکروارگانیسم ها به طور مستقیم از یک فرد به فرد دیگر توسط یک یا چند مورد از روش های زیر انجام می شود:

  • تماس قطرات از طریق سرفه یا عطسه با شخص دیگری
  • تماس فیزیکی مستقیم با لمس فرد آلوده
  • تماس فیزیکی مستقیم (معمولاً با لمس آلودگی خاک یا سطح آلوده)
  • انتقال از طریق هوا (اگر میکروارگانیسم بتواند برای مدت طولانی در هوا بماند)
  • انتقال مدفوع به دهان (معمولا از منابع غذایی یا آب آلوده)
  • آلودگی از طریق داروی داخل وریدی ما
  • آلودگی ناشی از خون داده شده از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا
  • انتقال همچنین می‌تواند غیرمستقیم از طریق ارگانیسم دیگری باشد، یا یک
  • ناقل (مانند پشه) یا یک میزبان میانی (مثل اینکه چگونه کرم نواری از خوک
  • می‌تواند به انسان‌هایی که گوشت خوک پخته نشده را می‌خورند) منتقل شود.

انتقال افقی یا عمودی

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : این بیماری به دو صورت افقی یا عمودی نیز می تواند مستقیماً منتقل شود. انتقال افقی بیماری از یک فرد به فرد دیگر در همان نسل (همسالان در همان گروه سنی) اتفاق می افتد و می تواند از طریق تماس مستقیم (لیسیدن، لمس کردن، گاز گرفتن) یا تماس غیر مستقیم رخ دهد. انتقال عمودی بیماری شامل انتقال عمودی عامل بیماری از والدین به فرزندان است.

لینک مفید : ۵ راز مهم طراحی سوالات کنکور

پاتوژن ها باید راهی برای انتقال از یک میزبان به میزبان دیگر داشته باشند تا از بقای گونه آنها اطمینان حاصل شود. عوامل عفونی به طور کلی برای یک روش خاص انتقال تخصصی هستند.

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : با در نظر گرفتن یک مثال از مسیر تنفسی، از منظر تکاملی، ویروس یا باکتری‌ای که باعث می‌شود میزبانش علائم سرفه و عطسه را ایجاد کند، مزیت بقای زیادی دارد: احتمال اینکه از یک میزبان بیرون زده و به میزبان دیگر منتقل شود، بسیار بیشتر است.

لوکوس نقطه ای از بدن است که پاتوژن وارد آن می شود. در تماس با قطرات و سایر انتقالات هوا به طور کلی سیستم تنفسی از طریق بینی، دهان یا سطوح چشم است.

لینک مفید : چجوری با استراحت کردن رتبه برتر بشیم ؟

در تماس مستقیم فیزیکی و غیرمستقیم معمولاً از طریق زخم در پوست یا از طریق غشای مخاطی صورت می‌گیرد.

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : در انتقال مدفوعی – دهانی از طریق دهان است. در انتقال بردار، در نیش یا نیش ناقل است. سایر مسیرهای غیرمستقیم رایج شامل غذا یا آب آلوده است.


انتقال جنسی

در انتقال جنسی، عفونت مستقیماً بین سطوح در تماس در حین مقاربت (مسیر معمول عفونت‌های باکتریایی و عفونت‌هایی که باعث زخم می‌شوند) یا از ترشحات (منی یا مایع ترشح شده توسط زن هیجان‌زده) منشا می‌گیرد.

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : تصور می شود که بیماری های مقاربتی مانند HIV و هپاتیت B از طریق مقاربت جنسی محافظت نشده (از جمله راه های مقعدی و دهانی)، تزریق خون آلوده، سوزن های مشترک زیرپوستی و از مادر به کودک در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می شوند.

مایعات بدن مانند بزاق و اشک HIV را منتقل نمی کنند. اعمال جنسی دهانی باعث افزایش بروز ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (که معمولاً مسئول عفونت های دهانی است) در عفونت های تناسلی و افزایش بروز ویروس نوع ۲ (شایع تر از ناحیه تناسلی) در عفونت های دهانی است.

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : بیماری های تبخال که عمدتاً از راه های دهانی منتقل می شوند، ممکن است از طریق تماس مستقیم با یک ناحیه عفونی از پوست سرایت کنند.


تماس مستقیم: بیماری های واگیر

بیماری هایی که از طریق تماس مستقیم قابل انتقال هستند را مسری می گویند (واگیر مسری با عفونی نیست). اگرچه همه بیماری های واگیر عفونی هستند، اما همه بیماری های عفونی مسری نیستند.

جالب است که برخی از بیماری های مسری مانند سل به طور کلاسیک مسری در نظر گرفته نمی شدند، حتی اگر از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

لینک مفید : چیکار کنیم در دروس عمومی وقت کم نیاریم؟

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : انتقال مستقیم همچنین می تواند با استفاده از یک حوله مشترک (جایی که حوله به شدت روی هر دو بدن مالیده می شود) یا لباس هایی که در تماس نزدیک با بدن هستند (مثلاً جوراب) در صورتی که بین استفاده به طور کامل شسته نشوند، رخ دهد.

برخی از بیماری هایی که از طریق تماس مستقیم قابل انتقال هستند عبارتند از: پای ورزشکار و زرد زخم.

عفونت زمانی شروع می شود که یک ارگانیسم با ورود به بدن، رشد و تکثیر از آنجا با موفقیت استعمار کند. بیشتر انسان ها به راحتی آلوده نمی شوند. افرادی که ضعیف، بیمار، سوء تغذیه هستند، مبتلا به سرطان یا دیابت هستند، مستعد ابتلا به عفونت های مزمن یا مداوم هستند.

لینک مفید : مدیریت زمان کنکور

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده هستند، به ویژه در معرض عفونت های فرصت طلب هستند.

ورود به میزبان عموماً از طریق مخاط در روزنه هایی مانند حفره دهان، بینی، چشم ها، اندام تناسلی، مقعد یا زخم های باز اتفاق می افتد. در حالی که تعداد کمی از ارگانیسم ها می توانند در محل اولیه ورود رشد کنند، بسیاری از آنها مهاجرت می کنند و باعث عفونت سیستمیک در اندام های مختلف می شوند.

برخی از پاتوژن ها در داخل سلول های میزبان رشد می کنند (داخل سلولی) در حالی که برخی دیگر آزادانه در مایعات بدن رشد می کنند. برخی از باکتری های بدخیم پروتئین های خاصی تولید می کنند که به آنها اجازه می دهد تا قسمت هایی از بدن میزبان را مستعمره کنند.

لینک مفید : برای جلوگیری از فراموشی چه کار کنیم ؟

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : هلیکوباکتر پیلوری با تولید آنزیم اوره آز قادر است در محیط اسیدی معده انسان زنده بماند. کلونیزاسیون مخاط معده توسط این باکتری می تواند منجر به زخم معده و سرطان شود. حدت سویه های مختلف هلیکوباکتر پیلوری با سطح تولید اوره آز ارتباط دارد.

کلونیزاسیون زخم به میکروارگانیسم های غیرقابل تکثیر در داخل زخم اشاره دارد، در حالی که در زخم های عفونی موجودات تکثیر شونده وجود دارند و بافت آسیب می بیند

لینک مفید : بهترین روش خواندن قرابت های معنایی

همه موجودات چند سلولی تا حدی توسط ارگانیسم های بیرونی مستعمره می شوند و اکثریت قریب به اتفاق آنها در یک رابطه متقابل یا همسو با میزبان وجود دارند.

جمع بندی باکتری های زیست کنکور : نمونه اولی گونه های باکتری بی هوازی است که کولون پستانداران را مستعمره می کند و نمونه دومی گونه های مختلف استافیلوکوک است که روی پوست انسان وجود دارد. هیچ یک از این کلونیزاسیون ها عفونت محسوب نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *