کنکور و ۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور | بخش کنکور | PDF شامل : ۱- ادبیات فارسی کنکور ۲- واژه املایی طلایی ۳- ادبیات فارسی کنکور و…



قیمت : ۱۳.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


در این دوره هنوز تألیف فرهنگ‌های یک‌زبانهٔ فارسی با هدف بیان معانی لغات برای عموم مردم باب نشده بود مگر فعالیت‌های که در هند و اندکی در عثمانی شروع شده بود؛ چون زبان فارسی برای آن‌ها زبانی ناآشنا بود و برای یادگیری و آموختن آن به لغتنامه نیاز داشتند.

از قرن هشتم تا قرن سیزدهم هجری قمری فرهنگ‌های یک‌زبانهٔ فارسی نسبت به دوره قبل شاهد افزایش حجم قابل توجهی هستند و همچنین بر خلاف دورهٔ قبل برای استفاده مردم عادی از آن‌ها به ترتیب حرف اول واژه‌ها الفبایی شده‌اند.

کم‌توجهی ایرانیان نسبت به تألیف فرهنگ‌های یک‌زبانهٔ فارسی برای مدت مدیدی از یک سو و در طرف مقابل تعدد و شهرت فرهنگ‌های یک‌زبانهٔ فارسیِ نوشته شده در شبه قاره هند آفاتی نیز داشته که از آن جمله مرجع قرار دادن این فرهنگ‌ها توسط فرهنگ‌نویسان ایرانی و از آن طریق وارد شدن شماری واژه‌های مجعول و ساختگی دساتیری به زبان فارسی است.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور | کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش کنکور


تاریخچه زبان فارسی

فارسی باستان امپراتوری هخامنشی که در تعدادی کتیبه به خط میخی محفوظ است، یک زبان هندواروپایی با قرابت نزدیک با سانسکریت و اوستایی (زبان متون مقدس زرتشتیان) بود. پس از سقوط هخامنشیان، زبان باستانی در استان پارس به پارسی میانه یا پهلوی (نامی برگرفته از پارتاوی – یعنی اشکانی) توسعه یافت.

لینک مفید : جزوه مختصر ساختار لوییس

پهلوی در سرتاسر دوره ساسانی مورد استفاده قرار می گرفت، گرچه اکنون اندکی از ادبیات قابل توجهی باقی مانده است. حدود صد متن پهلوی، عمدتاً در مورد مذهب و همه به نثر باقی مانده است. با این حال، مجموعه‌های عاشقانه‌های پهلوی، بسیاری از مطالب شاهنامه فردوسی را فراهم کردند.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : پس از تسخیر اعراب، دانش زبان عربی ضروری شد، زیرا نه تنها زبان زمامداران جدید و دولت آنها، بلکه مربوط به دینی بود که با خود آورده بودند و بعداً در مورد آموزش جدید. اگرچه پهلوی در زندگی خصوصی ادامه داشت، عربی برای یک قرن و نیم در محافل رسمی مسلط بود.

با تضعیف قدرت مرکزی، شکل اصلاح شده پهلوی با ساختار دستوری هندواروپایی دست نخورده اما ساده شده و با آمیختگی وسیعی از کلمات عربی پدیدار شد. این مودم فارسی بود که امروز استفاده می شود.

لینک مفید : نکات مهم کنکوری مربوط به قضاو قدرالهی

استفاده از زبان عربی در ایران ادامه یافت، هرچند در مقیاسی رو به کاهش، زیرا لاتین در اروپا – یعنی به عنوان زبان دانش آموختگان – استفاده می شد. به این ترتیب ابوعلی سینا (ابعلی سینا)، بیرونی، رازس، غزالی و دیگران از آن استفاده کردند. در واقع، بسیاری از مشهورترین نام‌ها در ادبیات عرب، نام مردان ایرانی است.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : اما به طور کلی استفاده از عربی کاهش یافت. زبان فارسی به سرعت توسعه یافت و محمل ادبیات بزرگی شد و پیش از آن، مدتها نفوذ خود را به سرزمین های همسایه گسترش داد.

لینک مفید : مشاوره کنکور

در هند، زبان و شعر فارسی در میان طبقات حاکم رایج شد و در دربار امپراتور مغول، اکبر، فارسی به عنوان زبان رسمی پذیرفته شد. از آنجا پخش شد و بعداً با هندی ترکیب شد و زبان اردو را به وجود آورد.

در غرب ایران، زبان فارسی به شدت بر زبان و ادبیات ترکیه تأثیر گذاشت. شعر ترکی از نظر فرم و سبک بر الگوهای فارسی استوار بود و واژگان گسترده ای را به عاریت گرفته بود.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : یکی از ویژگی‌های قابل توجه زبان فارسی، تغییر اندک آن در طول هزار سال یا بیشتر از وجود خود به عنوان یک زبان ادبی است.

لینک مفید : بهترین روش خواندن قرابت های معنایی

از این رو اشعار رودکی، نخستین شاعر برجسته فارسی زبان، متوفی سال ۹۴۱ میلادی، برای خواننده امروزی کاملاً قابل فهم است. ادبیات فارسی نیز دارای چند ویژگی قابل توجه است که برجسته ترین آنها برجستگی استثنایی شعر است.

تا همین اواخر عملاً هیچ نمایشی وجود نداشت و هیچ رمانی نوشته نشد. آثار منثور عمدتاً به تاریخ، جغرافیا، فلسفه، دین، اخلاق و سیاست محدود می‌شدند و این شعر بود که خروجی اصلی بیان هنری را تشکیل داد.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : ادبیات کلاسیک فارسی تقریباً به طور کامل تحت حمایت سلطنتی تولید می شد که فراوانی اشعار پانژوریک از آنجا ناشی می شد. مذهب و به‌ویژه تصوف، که الهام‌بخش نسبت فوق‌العاده‌ای از شعر عرفانی بود، حداقل قدرت برابری داشت.


شعر فارسی

شعر کلاسیک فارسی همیشه قافیه است. شعرهای اصلی قصیده، مثنوی، قزل و رباعی است. قصیده یا قصیده شعری است بلند در تک آهنگ، که معمولاً ماهیتی بدیع، تعلیمی یا مذهبی دارد.

مثنوی که در دوبیتی های قافیه سروده شده، برای شعر پهلوانی، عاشقانه یا روایی به کار می رود. غزل (قصیده یا غزل) شعر نسبتاً کوتاهی است که معمولاً عاشقانه یا عرفانی است و از چهار تا شانزده دوبیتی متغیر است، همه در یک قافیه. یک قرارداد غزل، مقدمه تخلص شاعر در آخرین دوبیتی است.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : رباعی رباعی است با متری خاص و مجموعه ای از رباعیات را «رباعیات» می گویند. در نهایت، مجموعه ای از غزلیات یک شاعر و ابیات دیگر که بر اساس قافیه ها به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده است، به عنوان دیوان شناخته می شود.

لینک مفید : درس هارو میخونی ولی درست یاد نمیگیری؟

شاید در اینجا سخنی از دشواری های عجیب تفسیر شعر فارسی برای خواننده غربی بیجا نباشد. در مورد شعر فارسی، به مشکلاتی که در همه ترجمه‌ها از آیات رایج است، باید مشکلات خاصی مانند استفاده بسیار آزاد از تصاویر صوفیانه، اشارات و اشارات مکرر ادبی، قرآنی و غیره، و به کارگیری کلی تک‌ریف، اضافه کرد.

فرمی که در فارسی بسیار مؤثر است اما برای اکثر زبان های دیگر مناسب نیست. اما مهمتر از همه این واقعیت است که شعر ایران به دلیل تأثیراتش بیش از شعر بسیاری از ملل دیگر به زیبایی زبان وابسته است.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : به همین دلیل است که بسیاری از حجم عظیم «قاصیدها در ستایش شاهزادگان» را می‌توان با لذت در اصل خواند، اگرچه تا حد زیادی برای ترجمه مناسب نیست.

لینک مفید : روش زدن تست ریدینگ از نظر رتبه‌ های برتر

به طور خلاصه، همانطور که سر ای. دنیسون راس خاطرنشان کرد، بزرگترین جذابیت شعر فارسی در زبان و موسیقی آن نهفته است، و در نتیجه خواننده ترجمه «مجبور است از اصل موضوع چشم پوشی کند».

در طرح مختصر زیر از حوزه وسیع ادبیات فارسی، نمی‌توان بیش از ذکر چند تا از برجسته‌ترین نویسندگان، و اختصاص یکی دو پاراگراف به معروف‌ترین آنها، امیدوار بود.


ادبیات اولیه

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : گرچه بر این باورند که قطعات موجود از آیات فارسی به اوایل قرن هشتم پس از میلاد می رسد، تاریخ ادبیات فارسی به طور خاص با سلسله های کوچک قرن نهم و دهم آغاز می شود که با افول خلافت ظهور کردند.

مهم ترین آنها سامانیان بودند که در بخارا اولین دادگاه درخشانی را تأسیس کردند که قرار بود از دانش و نامه حمایت کند.

در اینجا ابوعلی سینا که در غرب با نام ابن سینا شناخته می شود، طب و فلسفه یونان باستان را توسعه داد و آثار متعددی نوشت که نه تنها در شرق بلکه در اروپا تأثیر قابل توجهی داشت – جایی که آنها به لاتین ترجمه شده بودند.

۴۰ واژه املایی طلایی ادبیات فارسی کنکور : تا اواخر قرن هفدهم استفاده شود. ابن سینا بیشتر به زبان عربی می نوشت، اما دایره المعارفی – دانمارکی نامه علایی – به فارسی تألیف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *