دستورالعمل پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا

? دستورالعمل پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا | بخش تجربه PDF :

? ۱- ال سی دی اسنوا

? ۲- تعیین نوع دیتا

? ۳- نصب نرم افزار

? ۴- تنظیمات



قیمت : ۹.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


LCD مخفف Liquid Crystal Display است. این اساسا یک واحد نمایشگر است که از کریستال های مایع برای تولید یک تصویر قابل مشاهده استفاده می کند.

هنگامی که جریان به این نوع خاص از کریستال اعمال می شود، مات می شود و نور پس زمینه ای که در پشت صفحه وجود دارد را مسدود می کند. در نتیجه آن منطقه خاص در مقایسه با مناطق دیگر تاریک می شود. و به این ترتیب کاراکترها روی صفحه نمایش داده می شوند.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش تجربه


پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا

این ال سی دی ها فقط برای نمایش متن/کاراکترها ایده آل هستند، از این رو “LCD کاراکتر” نامیده می شود. این صفحه نمایش دارای نور پس زمینه LED است و می تواند ۳۲ کاراکتر ASCII را در دو ردیف با ۱۶ کاراکتر در هر ردیف نمایش دهد.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : شبکه ماتریکس ۱۶×۲ کاراکتری LCD 5×8 پیکسل . هر مستطیل دارای شبکه ۵×۸ پیکسل است.

اگر دقت کنید، در واقع می توانید مستطیل های کوچک برای هر کاراکتر روی نمایشگر و پیکسل های تشکیل دهنده یک کاراکتر را ببینید. هر یک از این مستطیل ها یک شبکه ۵×۸ پیکسل هستند.

اگرچه آنها فقط متن را نمایش می دهند، اما در اندازه ها و رنگ های زیادی وجود دارند: به عنوان مثال، ۱۶×۱، ۱۶×۴، ۲۰×۴، با متن سفید در پس زمینه آبی، با متن سیاه بر روی سبز و بسیاری دیگر.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : خبر خوب این است که همه این نمایشگرها «قابل تعویض» هستند – اگر پروژه خود را با یکی بسازید، می‌توانید آن را از برق بکشید و از LCD با اندازه/رنگ دیگری به انتخاب خود استفاده کنید. کد شما ممکن است مجبور باشد با اندازه بزرگتر تنظیم شود، اما حداقل سیم کشی یکسان است!

پین اوت ال سی دی ۱۶×۲ کاراکتری . قبل از پرداختن به کد اتصال و نمونه، ابتدا نگاهی به LCD Pinout بیندازیم.

VCC منبع تغذیه ال سی دی است که پین ​​۵ ولتی آردوینو را وصل می کنیم.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : Vo (کنتراست LCD) کنتراست و روشنایی LCD را کنترل می کند. با استفاده از یک تقسیم کننده ولتاژ ساده با یک پتانسیومتر، می توانیم تنظیمات خوبی را در کنتراست انجام دهیم.

پین RS (Register Select) به آردوینو این امکان را می دهد که به ال سی دی بگوید آیا در حال ارسال دستورات است یا داده ها. اساساً از این پین برای متمایز کردن دستورات از داده ها استفاده می شود.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : به عنوان مثال، هنگامی که پین ​​RS روی LOW تنظیم شده است، سپس دستوراتی را به LCD ارسال می کنیم (مانند تنظیم مکان نما در یک مکان خاص، پاک کردن صفحه نمایش، اسکرول صفحه نمایش به سمت راست و غیره). و هنگامی که پین ​​RS روی HIGH تنظیم می شود، داده ها/نویسه ها را به LCD ارسال می کنیم.

پین R/W (Read/Write) روی LCD برای کنترل این است که آیا اطلاعات را از LCD می‌خوانید یا داده‌ها را روی LCD می‌نویسید. از آنجایی که ما فقط از این LCD به عنوان یک دستگاه OUTPUT استفاده می کنیم، می خواهیم این پین را LOW ببندیم. این آن را به حالت WRITE وادار می کند.

پین E (Enable) برای فعال کردن نمایشگر استفاده می شود. به این معنی که وقتی این پین روی LOW تنظیم می شود، LCD اهمیتی نمی دهد که با R/W، RS و خطوط گذرگاه داده چه اتفاقی می افتد. وقتی این پین روی HIGH تنظیم شود، LCD در حال پردازش داده های دریافتی است

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : D0-D7 (Data Bus) پین هایی هستند که داده های ۸ بیتی را که ما به صفحه نمایش می فرستیم حمل می کنند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم کاراکتر A را در صفحه نمایش بزرگ ببینیم، این پین ها را روی LCD روی ۰۱۰۰ ۰۰۰۱ (طبق جدول ASCII) قرار می دهیم.

پین های A-K (Anode & Cathode) برای کنترل نور پس زمینه LCD استفاده می شود.

تست ال سی دی کاراکتر . اکنون به چیزهای جالب می پردازیم. بیایید LCD خود را آزمایش کنیم.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : ابتدا پین های ۵ ولت و GND آردوینو Uno را به ریل های برق برد برد وصل کنید و ال سی دی خود را به برد برد وصل کنید.

حالا ال سی دی را روشن می کنیم. LCD دارای دو اتصال برق جداگانه است. یکی (پین ۱ و پین ۲) برای خود LCD و دیگری (پین ۱۵ و پایه ۱۶) برای نور پس زمینه LCD. پایه های ۱ و ۱۶ روی LCD را به GND و پایه های ۲ و ۱۵ روی LCD را به ۵ ولت وصل کنید.

اکثر ال سی دی ها دارای یک مقاومت سری داخلی برای نور پس زمینه LED هستند. اگر ال سی دی دارید که دارای مقاومت نیست، باید ال سی دی بین ۵ ولت و پین ۱۵ اضافه کنید.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : برای محاسبه مقدار مقاومت سری، حداکثر جریان نور پس زمینه و افت ولتاژ نور پس زمینه معمولی را از برگه داده جستجو کنید. و با استفاده از قانون اهم ساده می توانید مقدار مقاومت را محاسبه کنید.

اگر نمی توانید برگه داده را پیدا کنید، پس استفاده از مقاومت ۲۲۰ اهم ایمن است، اما مقداری به این میزان ممکن است نور پس زمینه را کمی کمرنگ کند.

در مرحله بعد، پین ۳ را روی LCD که کنتراست و روشنایی نمایشگر را کنترل می کند، اتصال می دهیم. به منظور تنظیم کنتراست خوب، ما یک پتانسیومتر ۱۰K را بین ۵ ولت و GND وصل می کنیم. پایه مرکزی (برف پاک کن) پتانسیومتر را به پایه ۳ روی LCD متصل کنید.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : پین برای فعال کردن نمایشگر استفاده می شود. به این معنی که وقتی این پین روی LOW تنظیم می شود، LCD اهمیتی نمی دهد که با R/W، RS و خطوط گذرگاه داده چه اتفاقی می افتد. وقتی این پین روی HIGH تنظیم شود، LCD در حال پردازش داده های دریافتی است.

D0-D7 (Data Bus) پین هایی هستند که داده های ۸ بیتی را که ما به صفحه نمایش می فرستیم حمل می کنند. به عنوان مثال، اگر بخواهیم کاراکتر A را در صفحه نمایش بزرگ ببینیم، این پین ها را روی LCD روی ۰۱۰۰ ۰۰۰۱ (طبق جدول ASCII) قرار می دهیم.

پین های A-K (Anode & Cathode) برای کنترل نور پس زمینه LCD استفاده می شود.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : تست ال سی دی کاراکتر . اکنون به چیزهای جالب می پردازیم. بیایید LCD خود را آزمایش کنیم.

ابتدا پین های ۵ ولت و GND آردوینو Uno را به ریل های برق برد برد وصل کنید و ال سی دی خود را به برد برد وصل کنید.

حالا ال سی دی را روشن می کنیم. LCD دارای دو اتصال برق جداگانه است. یکی (پین ۱ و پین ۲) برای خود LCD و دیگری (پین ۱۵ و پایه ۱۶) برای نور پس زمینه LCD. پایه های ۱ و ۱۶ روی LCD را به GND و پایه های ۲ و ۱۵ روی LCD را به ۵ ولت وصل کنید.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : اکثر ال سی دی ها دارای یک مقاومت سری داخلی برای نور پس زمینه LED هستند. اگر ال سی دی دارید که دارای مقاومت نیست، باید ال سی دی بین ۵ ولت و پین ۱۵ اضافه کنید.

برای محاسبه مقدار مقاومت سری، حداکثر جریان نور پس زمینه و افت ولتاژ نور پس زمینه معمولی را از برگه داده جستجو کنید. و با استفاده از قانون اهم ساده می توانید مقدار مقاومت را محاسبه کنید.

اگر نمی توانید برگه داده را پیدا کنید، پس استفاده از مقاومت ۲۲۰ اهم ایمن است، اما مقداری به این میزان ممکن است نور پس زمینه را کمی کمرنگ کند.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : در مرحله بعد، پین ۳ را روی LCD که کنتراست و روشنایی نمایشگر را کنترل می کند، اتصال می دهیم. به منظور تنظیم کنتراست خوب، ما یک پتانسیومتر ۱۰K را بین ۵ ولت و GND وصل می کنیم. پایه مرکزی (برف پاک کن) پتانسیومتر را به پایه ۳ روی LCD متصل کنید.

تنظیم کنتراست LCD با چرخاندن دستگیره پتانسیومتر. خودشه! حالا آردوینو را روشن کنید، نور پس‌زمینه روشن می‌شود. و با چرخاندن دستگیره روی پتانسیومتر، باید متوجه ظاهر شدن اولین خط مستطیل شوید. اگر این اتفاق بیفتد، تبریک می گوییم! ال سی دی شما به خوبی کار می کند.

سیم کشی – اتصال LCD کاراکتری ۱۶×۲ با آردوینو Uno . قبل از اینکه به آپلود کد و ارسال داده به صفحه نمایش بپردازیم، بیایید LCD را به آردوینو متصل کنیم.

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : ال سی دی پین های زیادی دارد (در مجموع ۱۶ پین) که ما به شما نحوه سیم کشی را نشان خواهیم داد. اما خبر خوب این است که همه این پین ها برای اتصال ما به آردوینو ضروری نیستند.

می دانیم که ۸ خط داده وجود دارد که داده های خام را به نمایشگر منتقل می کنند. اما ال سی دی های HD44780 به گونه ای طراحی شده اند که می توانیم به جای ۸ (حالت ۸ بیتی) تنها با استفاده از ۴ پین داده (حالت ۴ بیت) با LCD صحبت کنیم. این ما را ۴ پین ذخیره می کند!

پروگرام کردن ال سی دی های اسنوا : استفاده از حالت ۸ بیتی سریعتر است زیرا استفاده از حالت ۴ بیتی به نصف زمان نیاز دارد. زیرا در حالت ۸ بیتی داده ها را تنها با یک حرکت می نویسید. با این حال، در حالت ۴ بیتی باید یک بایت را به ۲ نوک تقسیم کنید، یکی از آنها را ۴ بیت به سمت راست تغییر دهید و ۲ عملیات نوشتن را انجام دهید.

بنابراین، حالت ۴ بیتی اغلب برای ذخیره پین ​​های I/O استفاده می شود. اما، حالت ۸ بیت زمانی بهترین استفاده را دارد که سرعت در یک برنامه مورد نیاز باشد و حداقل ۱۰ پین ورودی/خروجی در دسترس باشد.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : arduino-1602-character-lcd-tutorial

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *