ورزش در بیماران دیابتی


امتیاز دهید نظرات شما

🔷 ورزش در بیماران دیابتی | فهرست :
🌟 ۱. آشنایی با دیابت !!
🌟 ۲. تغذیه صحیح برای بیماران دیابتی
🌟 ۳. ورزش های مناسب بیماران دیابتی ؟
🌟 ۴. آموزش انجام حرکات صحیح !!


⬅️ سوالات پاسخ داده شده :
🔹 من دیابت نوع ۱ دارم آیا ورزشی مناسبم هست ؟
🔸 من دوست دارم ورزش کنم و دیابت دارم چیکار کنم ؟
🔹 آیا ورزش کردن برای من که دیابت دارم خطرناک نیست ؟
🔸 آیا هر ورزشی میتونم انجام بدم یا ورزش های خاصی وجود دارد ؟
🔹 بهترین زمان ورزش برای افراد دیباتی کی هست ؟
🔸 چیجوری میتونم سبک زندگیم تغییر بدم ؟


قیمت : ۱۳.۰۰۰ تومان 🌟 سفارش / دریافت سریع 🌟


برای رفع مشکل و ترس های متعدد از ورزش کردن برای بیماران عزیز دیابتی در این PDF تمرینات دسته بندی شده را جهت آموزش و چگونگی کنترل یا بهبود دیابت را برای بیماران دیابتی عزیز آماده کرده‌ایم .


منابع

کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – تناسب اندام



ورزش در بیماران دیابتی
ورزش در بیماران دیابتی

ورزش و دیابت نوع یک

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ می توانند درتمام سطوح فعالیت ورزشی از آماتور تا حرفه ای شرکت کنند، البته به شرط اینکه دچار عوارض دیابت نشده باشند و کنترل قند خونشان در حد قابل قبولی باشد.

ورزش در بیماران دیابتی به طور کلی هدف اصلی از انجام ورزش در دیابت نوع ۱ ایجاد یک حس اعتماد به نفس بالا در افراد مبتلاست. شما باید این حس را در خود تقویت کنید که «دیابت نباید هیچگونه محدودیتی در فعالیتهای روزمره من بوجود آورد»

انجام آزمایش قند خون جهت اطلاع از چگونگی پاسخ بدن به ورزش نیز از اهمیت اساسی برخوردار است و باعث افزایش کارآیی و جلوگیری از حملات هیپوگلیسیمی می گردد.

تنظیم مقدار انسولین تزریقی و غذای مصرفی براساس شدت و زمان انجام فعالیت ورزشی مهمترین اصل در انجام ورزش در دیابت نوع ۱ است و جایگاه مهمی در کنترل آن دارد.


راه رفتن و ورزش سبک برای بیماران دیابتی

شروع بسیار آسان است: سگتان را به گردش ببرید و یا به جای رانندگی، تا فروشگاه پیاده بروید. هنگامی که این کار به یک عادت تبدیل شد، پیگیری قدم ها و پیشرفتتان انگیزه بخش و سودمند خواهد بود.

ورزش در بیماران دیابتیاین مورد، روشی ساده برای ورزش کردن و دریافت هوای تازه است و هم چنین می تواند اضطرابتان را نیز کاهش دهد. سی دقیقه تا یک ساعت، ۳ الی ۴ بار قدم زنی سریع در هفته، روشی برای رسیدن به هدفتان است.


بیماران دیابتی و تمرین جلو بازو دمبل

  • دمبل‌ها را در دستان خود قرار دهید.
  • از حرکت های آنی و سریع جلوگیری کنید تا آسیبی رخ ندهد.
  • چند ثانیه ای در این حالت صبر کنید. سپس به‌ آرامی دستان خود را پایین بیاورید تا به لحظه شروع برسید.
  • حین بالا آوردن چرخشی به ساعد خود ورزش در بیماران دیابتی بدهید تا کف دست شما رو به روی صورت شما (موازی با شانه شما قرار بگیرد) در این صورت به عضلات دوسر بازویی شما فشار خواهد آمد.
  • آرنج خود را خم‌ کنید و ساعد و کف دستانتان را بالا بیاورید.
  • حرکت را صحیح انجام دهید و از حرکات اضافی چشم‌پوشی کنید

اصول ورزش و دیابت

به طور کلی بهترین نوع ورزش برای افراد مبتلا به دیابت “ورزشهای هوازی” هستند. لازم به تذکر است که ورزشها به دو نوع ورزش در بیماران دیابتی کلی هوازی و بی هوازی تقسیم می شوند. از نمونه ورزشهای هوازی می توان به پیاده روی، دویدن آهسته یا دویدن روی نقاله، قایق سواری، طناب زدن، رقص، شنا، اسکی و دوچرخه سواری یا رکاب زدن روی دوچرخه ثابت اشاره کرد.

در عوض در ورزشهای بی هوازی شما در یک مدت کوتاه فعالیت شدیدی را انجام می دهید و سپس استراحت می کنید (مثل وزنه برداری، بدنسازی، بسکتبال، فوتبال و تنیس).

ورزش در بیماران دیابتی ورزشهای هوازی بیشتر موجب تقویت دستگاه قلب و گردش خون و ورزشهای بی هوازی باعث افزایش نیرو و حجم عضلات بدن می شوند. در ورزشهای هوازی شما به مدت حداقل ۲۵-۲۰ دقیقه با شدت کم یا متوسط و به طور مداوم به انجام ورزش می پردازید.


بهترین زمان ورزش برای دیابتی ها

متخصصان دانشگاه علوم پزشکی به بیماران مبتلا به بیماری دیابت توصیه می کنند که ورزش را روزانه در ساعات معین و به طور مستمر انجام دهند. بطور مثال بعد از میان وعده عصر و قبل از وعده شام، زمان خوبی برای ورزش کردن است.

ورزش در بیماران دیابتی به‌ ویژه بیماران دیابتی نوع ۱(ارثی) بهتر است با توجه به زمان مصرف وعده غذایی یا میان وعده و زمان تزریق انسولین خود، زمان مناسبی را جهت ورزش کردن انتخاب کنند.


ورزش بالا رفتن از پله برای افراد دیبابتی نوع ۱

این روش، راهی سالم و ساده برای سوزاندن چربی هاست؛ مخصوصا اگر از بیماری دیابت نوع دو رنج م ‎برید. شما می توانید هر کجا که پله وجود دارد، این کار را انجام دهید؛ مثلا هنگامی که در هنگام کار به یک استراحت نیاز دارید.

ورزش در بیماران دیابتیاین روش، باعث می شود که قلب و شش ها سریع تر فعالیت کنند. بالا و پایین رفتن از پله ها به مدت سه دقیقه، یک یا دو ساعت بعد از غذا، روشی مناسب برای سوزاندن قند خون است.


عوارض ورزش برای افراد دیابتی

هنگام بروز عوارض دیابت شما بیش از پیش نیاز به انجام فعالیت ورزشی دارید، البته باید تمامی اصولی را که قبلاً در مورد انجام این فعالیتها بکار می بردید و در بحث ورزش به آنها اشاره شد رعایت کنید؛ مخصوصاً همیشه پزشک خود را از نوع فعالیت ورزشی که انجام می دهید مطلع سازید.

ورزش در بیماران دیابتی یکی از مهمترین اقداماتی که شما باید پس از بروز عوارض دیابت انجام دهید حفظ شادابی و نشاط روحی جهت شرکت بهتر و موثرتر در برنامه های درمانی و نیز افزایش سطح فعالیت بدنی به منظور افزایش مقاومت و کارآیی دستگاههای مختلف بدن است ورزش می تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

در ادامه نکاتی که افراد مبتلا به هریک از عوارض دیابت باید هنگام ورزش کردن رعایت کنند آورده شده اند. لازم به تذکر است که ورزشهای آبی مخصوصاً شنا بهترین انتخاب برای کسانی هستند که دچار عوارض دیابت شده اند.


به این مطلب امتیاز دهید :

Rate this [type]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مشابه