چرا عاشق میشویم ؟ دلیل عاشق شدن

چرا عاشق میشویم ؟ یکی از مهم‌ترین تحقیقات هلن فیشر، بررسی مغز انسان و نحوه‌ی پردازش ذهن در زمان عاشق شدن است. او برای انجام این آزمایش سی و دو نفر را که ادعای عاشق بودن داشتند انتخاب کرد.

? چرا عاشق میشویم ؟ بخش روانشناسی PDF :

? ۱. عاشق بودن

? ۲. بررسی عشق

? ۳. معنی خاص عاشق شدن

? ۴. بزرگ نمایی معشوق

? ۵. افکار مزاحم

? ۶. نکات مهم ؟



قیمت : ۶.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


دابلیو اچ اودن، شاعر گفته است:« آه، حقیقت عشق را با من بگو» من برای درک پیامدهای این تجربه‌ی عمیق انسانی، مجموعه‌ی آثار روان شناختی را در مورد عشق رمانتیک بررسی و در گرایش‌ها، نشانه‌ها یا شرایطی که به کرات به آن‌ها اشاره شده به دقت تامل کرده‌ام.

جای تعجب ندارد که این احساس قدرتمند متشکل از مجموعه‌ی پیچیده‌ای از گرایش های متعدد و خاص است. بعد برای آن‌که خودم بپذیرم که ویژگی‌های شور عشق رمانتیک در همه‌ جای دنیا مشترک‌اند.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


چرا عاشق میشویم ؟ کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایرانانواع PDF و فایل صوتی – روانشناسی

ما در مورد لحظه عاشق شدن به گونه ای صحبت می کنیم که گویی تیر کوپید به ما اصابت کرده است – شدید، طاقت فرسا، گاهی سریع و می تواند مانند سرنوشت باشد. با گذشت زمان، این احساس اولیه اغلب در یک نزدیکی راحت محو می شود.

احساسات شاد اولیه عاشق بودن توسط ۳ ماده شیمیایی در مغز تحریک می شود: نورآدرنالین که تولید آدرنالین را تحریک می کند و باعث ضربان قلب و عرق کردن کف دست ها می شود.

دوپامین، ماده شیمیایی حس خوب؛ و فنیل اتیلامین که زمانی که ما به له شدن خود نزدیک می شویم آزاد می شود و به ما پروانه هایی در شکممان می دهد.

چرا عاشق میشویم ؟ اما آیا دلیل بیولوژیکی پشت این احساسات وجود دارد؟ و چرا عاشق اون یکی که دوسش داری میشی؟

۳ مرحله مجزا از عاشق شدن وجود دارد. اولین مورد، شهوت، توسط سطوح تستوسترون (مردان) و استروژن (زنان) در بدن ما هدایت می شود. دومی، جذابیت، از نظر احساسی شبیه عجله اعتیادآور ناشی از برخی مواد مخدر یا الکل است.

مرحله آخر دلبستگی است، زمانی که ممکن است شروع به احساس پیوند نزدیک کنید و شروع به برنامه ریزی طولانی مدت با هم کنید.

به گفته دکتر هلن فیشر، انسان شناس مشهور، عاشق شدن سه مرحله مجزا دارد.

مرحله ۱: شهوت توسط سطوح تستوسترون (مردان) و استروژن (زنان) در بدن ما هدایت می شود. این با سایر پستانداران روی این سیاره تفاوت چندانی ندارد.

مرحله ۲: چرا عاشق میشویم ؟ جاذبه از نظر احساسی شبیه به اثر برخی مواد مخدر یا الکل است. احساس سرخوشی، و ترشح ترکیبی از مواد شیمیایی در مغز، از جمله دوپامین (لذت)، آدرنالین (جنگ یا فرار) و نوراپی نفرین (هشیاری)، می تواند باعث شود عاشق شدن مانند یک عجله اعتیاد آور باشد.

به خصوص آدرنالین دلیلی است که وقتی برای اولین بار با کسی که دوستش دارید، احساس می‌کنید گونه‌هایتان سرخ می‌شوند، کف دست‌هایتان عرق می‌کند و قلبتان تند می‌زند.

مرحله ۳: دلبستگی می بیند که ترشح دوپامین و نوراپی نفرین با اکسی توسین (هورمون “نوازش”) جایگزین می شود، این زمانی است که ممکن است شروع به احساس پیوند نزدیک کنید و شروع به برنامه ریزی طولانی مدت با هم کنید.

چرا عاشق میشویم ؟ در حالی که ۳ مرحله عشق ممکن است ساده به نظر برسند، چندین عامل دیگر وجود دارد که بر روی عاشق شدن شما تأثیر می گذارد. بسیاری از ما می گوییم که یک “نوع” داریم، اما آیا این درست است؟ در اینجا ۴ دلیل علمی وجود دارد که چرا ممکن است عاشق کسی شوید!


بوی آنها

آیا می دانستید که همه ما “بوی” خاص خود را ترشح می کنیم؟ مانند هورمون‌ها، فرومون‌ها نیز مواد شیمیایی هستند، اما تفاوت آن‌ها در خارج از بدن است و در عرق و دیگر مایعات بدن ما باقی می‌مانند – و علم نشان می‌دهد که این یک عامل ناخودآگاه در جذب اولیه شما به کسی است.

چرا عاشق میشویم ؟ اگر شما زن هستید، این می تواند ارتباط نزدیکی با سلامت فرزندان احتمالی شما داشته باشد. در یک مطالعه، از شرکت کنندگان زن خواسته شد تا بوی چند تی شرت را که مردان مختلف در آن می خوابیدند، ارزیابی کنند.

به طور کلی، زنان رایحه‌های مردانی را ترجیح می‌دادند که دارای پروفایل‌های ژنی مقاوم در برابر بیماری بودند که مکمل مشخصات آنها بود. این نشان می دهد که ما ناخودآگاه به دنبال شریکی باشیم که به ما کمک کند تا بچه های قوی و سالمی داشته باشیم که تا حد امکان در برابر بیماری ها مقاوم باشند. چه کسی می دانست؟


چقدر شبیه شما هستند

چرا عاشق میشویم ؟ بینی شما ممکن است به دنبال مشخصات ژنی متفاوتی باشد، اما این مانع جذب افراد همفکر ما نمی شود. یک مطالعه روی ۱۵۲۳ زوج، که شباهت‌های ویژگی‌های شخصیتی فردی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که شخصیت زوج‌های شاد در ۸۶ درصد مواقع همگام‌سازی می‌شود.

و این فقط ویژگی های شخصیتی نیست – شما همچنین احتمالاً جذب کسی می شوید که ارزش ها و اعتقادات مشابهی با شما دارد. در مطالعه دیگری که روی ۱۵۰۰ جفت انجام شد، هر یک از زوج‌ها دیدگاه‌های مشابهی نسبت به زندگی داشتند، از جمله آنهایی که تازه ملاقات کرده بودند.


ظاهر آنها

زیبایی در چشم بیننده است – اما هنوز راه های مختلفی وجود دارد که ظاهر بر روی افرادی که جذب شما می شوند تأثیر ناخودآگاه می گذارد.

چرا عاشق میشویم ؟ به عنوان مثال، داشتن صورت متقارن به طور کلی یکی از ویژگی های جذابیت مرسوم در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان داده‌اند که داشتن صورت متقارن به وجود ژن‌های “خوب” دلالت دارد، در حالی که چهره بیش از حد کج ممکن است به معنای سلامت ضعیف، سوء مصرف الکل یا سیگار کشیدن باشد.

در همین حال، در مردان، داشتن انگشت حلقه بلندتر در مقایسه با انگشت اشاره، نشان دهنده تستوسترون بیشتر و در نتیجه افزایش تعداد اسپرم، افزایش باروری، قلب سالم تر و ژن های بهتر است.

با این حال، غلبه بر همه اینها تجربیات زندگی خودتان است، به همین دلیل ترجیح و سلیقه شما در ظاهر بسیار منحصر به فرد است!

چرا عاشق میشویم ؟ یک مطالعه نشان داده است که افرادی که از نظر ما جذاب هستند، به شدت تحت تأثیر تجربیات زندگی ما هستند، مانند نوع چهره هایی که در معرض آنها قرار می گیرید و روابطی که ایجاد می کنید.

لینک مفید : با افسردگی بعد از رابطه چه کنیم ؟

به عنوان مثال، داشتن یک رابطه مثبت با کسی ممکن است باعث شود ناخودآگاه ویژگی های چهره او را با اطلاعات مثبت مرتبط کنید. پس از آن، افرادی که شبیه آنها به نظر می رسند برای شما نیز جذاب تر می شوند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آشنایی و قرار گرفتن در معرض برخی از چهره ها جذابیت آنها را افزایش می دهد. این بدان معناست که ممکن است چهره‌هایی را ترجیح دهید که شبیه چهره‌هایی باشند که بیشتر با آن‌ها آشنا هستید، و تمایل دارید چهره‌ای را که بسیار متفاوت از چهره‌هایی که قبلاً دیده‌اید، کمتر جذاب ارزیابی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *