تست استنفورد بینه و آشنایی با استنفورد

تست هوش استنفورد بینه (Stanford-Binet test) یکی از محبوب‌ترین تست‌های ضریب هوشی است که امروزه انجام می‌شود.

تست ضریب هوشی استنفورد بینه یک تست هوش است که برای شناسایی کودکان تیزهوش یا کودکانی که دارای نقص ذهنی هستند، به کار می‌رود.

? تست استنفورد بینه | بخش روانشناسی PDF :

? ۱. توضیحات تست استنفورد

? ۲. شرایط قبولی در تست

? ۳. قوانین و مقررات تست



قیمت : ۱۱.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


این اولین و اصلی‌ترین تست IQ است که برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ توسط لوئیس ترمن در دانشگاه استنفورد طراحی شد و بر اساس کار قبلی روانشناس فرانسوی، آلفرد بینه و دانشجوی وی تئودور سیمون قرار داشت.

به مرور زمان، این تست پیشرفت کرد تا به اعتبار و روایی امروزی خود رسید. در حال حاضر مقیاس هوشی استنفورد بینه در نسخه پنجم خود می‌باشد.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش روانشناسی


استنفورد بینه چیست؟

Stanford-Binet یک تست هوش سنتی است که برای ارزیابی IQ یا ضریب هوش کودک شما طراحی شده است.

در حالی که این آزمون شامل بخش‌های شفاهی و غیرکلامی است، امتحان به جای گروه‌بندی سؤالات مختلف بر اساس نوع آزمون فرعی به منظور ارزیابی توانایی‌های شناختی منحصر به فرد، نقاط قوت و ضعف هر کودک، از بین می‌رود.

در حالی که SB5 معمولاً توسط روانشناسان در حدود سنین ۴ تا ۵ سال به صورت انفرادی اجرا می شود (مخصوصاً برای بچه هایی که برای یک برنامه تیزهوشان و با استعداد یا مدرسه خصوصی درخواست می دهند)، کودکان زیر دو سال ممکن است مورد آزمایش قرار گیرند.

نمرات ترکیبی FSIQ (IQ در مقیاس کامل) از ترکیبی از ۱۰ نمرات نوع خرده آزمون که در برابر میانگین ملی هنجار شده اند، مشتق شده است.

در بسیاری از موارد، Stanford-Binet اولین تجربه آزمایشی کودک خواهد بود و از یک ساعت تا ۹۰ دقیقه طول می کشد.

به همین دلیل، ما قویاً توصیه می‌کنیم مهارت‌های اولیه تست‌زنی را پیش از موعد با فرزندتان تمرین کنید تا از انجام برخی اشتباهات رایج جلوگیری کنید، مانند: اشاره کردن به پاسخ صحیح و بیرون بردن انگشت خود بدون حرکت دادن آن، دانستن عباراتی مانند ستون، ردیف، به ترتیب، ترتیب، جدول، بالا، پایین، بیشتر از، کمتر، کمتر، اول، آخر، زیر و غیره.

لینک مفید : چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم ؟

Stanford-Binet 5 مانند تست WISC و WPPSI یک تست هوش است. آزمون Stanford-Binet-5 ویرایش پنجم این آزمون است و احتمالاً به فرزند شما داده می شود. هدف از این آزمون ارزیابی ضریب هوشی یا بهره هوشی فرزند شما است.

IQ به نمره آزمون هوش ترکیبی اشاره دارد که از ترکیب تمام نمرات خرده آزمون در آزمون Stanford-Binet (یا هر آزمون هوشی دیگر) حاصل می شود. برای نمونه‌هایی از انواع سوالات موجود در Stanford-Binet و سایر تست‌های IQ، ۱۰۰ سوال تمرینی رایگان ما را مشاهده کنید.

اکثر مردم در مورد نمرات IQ شنیده اند – ۱۴۶ تا ۱۵۹ “بسیار با استعداد”، ۱۳۱ تا ۱۴۵ “با استعداد متوسط”، ۱۱۶ تا ۱۳۰ “متوسط ​​بالا” و ۸۵ تا ۱۱۵ “متوسط” در نظر گرفته می شود.

برای بسیاری از کودکان، تفاوت بین برچسب زدن با استعداد یا تیزهوش می‌تواند به یک نقطه کاهش یابد، و این یک نقطه ممکن است بر توانایی آنها برای ورود به برنامه‌های فوق‌العاده تیزهوشان و استعدادهای درخشان تأثیر بگذارد که مزایای آموزشی فوق‌العاده‌ای را به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، در سال گذشته، کودکان برای دعوت به مرحله دوم آزمون برای پذیرش در کالج هانتر ابتدایی، یکی از برترین برنامه های استعدادهای درخشان در کشور که در شهر نیویورک واقع شده است، باید حداقل ۱۴۸ امتیاز کسب کنند.

لینک مفید : تکنیک های غلبه بر افسردگی

در TestingMom .com، تعدادی خانواده داشتیم که فرزندانشان فقط یک یا دو امتیاز کمتر از این آستانه کسب کردند. در حالی که فوق‌العاده بود که فرزندان آن‌ها در آزمون بسیار خوب عمل کردند، اما ناامیدکننده بود که آنها فرصت را از دست دادند تا برای چنین برنامه خوبی در نظر گرفته شوند.

از آنجایی که آزمون هوش بسیار متفاوت از آزمون مهارت یا پیشرفت است، مطالعه برای آن دشوارتر است. علاوه بر این، از آنجایی که به کودکان بسیار کوچک داده می شود، این احتمال وجود دارد که کودک بترسد یا عصبی شود و اشتباهاتی را مرتکب شود که امتیازات زیادی برای او به همراه داشته باشد.

اکثر کودکانی که در سن ۴ سالگی تست استنفورد بینه را انجام می دهند، قبلاً در زندگی خود آزمایشی انجام نداده اند. آنها ممکن است ندانند که چگونه برای مدت طولانی بی حرکت بنشینند، به دقت به آنچه از آنها پرسیده می شود گوش دهند، چگونه به یک سوال فکر کنند و قبل از پریدن و پاسخ دادن به همه گزینه های پاسخ نگاه کنند.

این یک مجموعه مهارت کاملاً جدید برای کودکان کوچک (و حتی بسیاری از بزرگترها!) است. توسعه این توانایی‌های تست‌زنی برای کودکان خردسال به همان اندازه چالش‌برانگیز است که دانستن پاسخ سوالاتی که از آنها پرسیده می‌شود.

آزمون استنفورد-بینه آزمون بسیار سختی است، زیرا شامل آزمون‌های فرعی بسیار زیادی است.

لینک مفید : آموزش پیشرفته زبان بدن

در حالی که بسیاری از آزمون‌ها انواع سؤال‌های مشابه را با هم گروه‌بندی می‌کنند، که به کودکان اجازه می‌دهد با مطالب راحت‌تر شوند، روان‌شناس که آزمون استنفورد-بینه را برگزار می‌کند، از کنار هم می‌گذرد و انواع مختلف سؤالات را با هم ترکیب می‌کند.

این می تواند برای برخی از کودکان گیج کننده باشد. به این دلایل، ما معتقدیم که بسیار مهم است که (حداقل) کودک خود را در معرض انواع سؤالاتی قرار دهید که در آزمون با آنها مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *