مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ آشنایی با مهره داران

? مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ | بخش دانش آموزی PDF :

? ۱. ویژگی های عمومی مهره داران

? ۲. گروه های مختلف مهره داران

? ۳. دوزیستان

? ۴. خزندگان

? ۵. پرندگان

? ۶. پستانداران

? ۷. تعریف چند اصطلاح

? ۸. سوالات پایانی



قیمت : ۱۰.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


مهره داران که کرانیاتا نیز نامیده می شود، هر حیوانی از زیرشاخه Vertebrata، زیرگروه غالب شاخه Chordata. آنها ستون فقرات دارند که نام خود را از آن گرفته اند.

مهره داران همچنین با یک سیستم عضلانی متشکل از توده های جفت دو طرفه و یک سیستم عصبی مرکزی که تا حدی در داخل ستون فقرات محصور شده است مشخص می شوند.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش دانش آموزی


مهره داران علوم نهم فصل ۱۴

اگرچه ستون مهره ای شاید بارزترین ویژگی مهره داران باشد، اما در اولین مهره داران که احتمالا فقط نوتوکورد داشتند، وجود نداشت.

مهره داران دارای سر متمایز، با مغز لوله ای متمایز و سه جفت اندام حسی (بینی، بینایی و گوش) است. بدن به دو قسمت تنه و دم تقسیم می شود.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : وجود شکاف های حلقی با آبشش نشان دهنده سرعت متابولیسم نسبتاً بالایی است.

لینک مفید : ۴۰۰ سوال آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان و ‌برتر

یک نوتوکورد به خوبی توسعه یافته محصور در بافت همبند پریکوردال، با طناب نخاعی لوله ای در کانال بافت همبند بالای آن، توسط تعدادی توده عضلانی تقسیم شده احاطه شده است.

یک گانگلیون حسی روی ریشه پشتی عصب نخاعی ایجاد می‌شود و عقده‌های خودمختار سگمنتال در زیر نوتوکورد رشد می‌کنند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : ناحیه تنه با یک حفره بزرگ و دو طرفه بدن (کولوم) با احشای محتوی پر شده است و این کولوم از جلو به داخل قوس های احشایی امتداد می یابد.

لینک مفید : سامانه پادا و تکنیک ثبت نام در پادا

دستگاه گوارش شامل مری است که از حلق به معده و روده از معده تا مقعد امتداد دارد. یک قلب مجزا، به سمت داخل شکمی کبد، در یک کیسه پریکارد محصور شده است.

یک الگوی اساسی از عروق گردش خون بسته تا حد زیادی در اکثر اشکال زنده حفظ شده است.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : کلیه های منحصر به فرد و دو طرفه به صورت خلفی صفاقی (پشتی به حفره اصلی بدن) قرار دارند و عملکردهای نگهداری و دفع خون را انجام می دهند. اندام های تولید مثل از بافت مجاور کلیه ها تشکیل می شوند.

لینک مفید : عربی دوازدهم و جزوه کامل درس عربی دوازدهم

این ارتباط نزدیک اولیه با اتصالات لوله ای که در نرهای موجود در فرم های زنده دیده می شود تأیید می شود. مجاری اندام های دفعی از طریق دیواره بدن به داخل یک محفظه کلوآک باز می شوند، همانطور که مقعد دستگاه گوارش نیز باز می شود.

سلول های تناسلی از طریق منافذ شکمی مجاور یا از طریق مجاری خاص ریخته می شوند. یک دم عضلانی عضلانی محوری تنه را ادامه می دهد.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : تقریباً ۴۵۰۰۰ گونه زنده مهره داران را تشکیل می دهند. گونه هایی از چندین طبقه از قطب شمال یا قطب جنوب تا مناطق استوایی اطراف زمین یافت می شوند.

لینک مفید : سامانه پادا و راهنمایی دقیق جهت ثبت نام در پادا

آنها فقط در قسمت داخلی قطب جنوب و گرینلند و از مجموعه یخی قطب شمال گم شده اند. مهره‌داران از نظر اندازه از ماهی‌های کوچک گرفته تا فیل‌ها و نهنگ‌ها (تا ۱۰۰ تن)، بزرگترین حیواناتی هستند که تاکنون وجود داشته‌اند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : مهره داران برای زندگی در زیر زمین، روی سطح و هوا سازگار هستند. آنها از گیاهان، حیوانات بی مهرگان و یکدیگر تغذیه می کنند. جانوران مهره داران از نظر غذا و تفریح برای انسان مهم هستند.

لینک مفید : ضریب مجهول و آشنایی با موازنه از روش ضریب مجهول

مهره داران بر اساس مورفولوژی به گروه های اصلی تقسیم می شوند: سیکلوستوم ها (ماهی های بدون آرواره)، کندریکته ها (ماهی های غضروفی)، تلهوستوم ها (ماهی های استخوانی)، و چهارپایان. .

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : سیکلوستوم‌ها شامل دو دسته از ماهی‌های زنده و بدون آرواره (آگناتوس) می‌شوند – Petromyzontiformes (مارماهی‌های لامپری) و Myxiniformes (ماهی‌هاگ). ماهی هاگ کاملاً دریایی هستند و اغلب در آب های عمیق مرتبط با کف گل آلود زندگی می کنند.

لامپرها ممکن است در بزرگسالی دریایی باشند اما در آبهای شیرین تخم ریزی می کنند، جایی که لاروها مدتی را قبل از دگردیسی به بالغ می گذرانند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : برخی از لامپرها به طور کامل در آب شیرین زندگی می کنند و ممکن است در نتیجه دگردیسی فقط کمی تغییر عادت دهند.

لینک مفید : عربی نهم

بدون باله های جانبی، لامپری ها با موج های بدن شنا می کنند و فقط برای مسافت های کوتاه می توانند جهت را کنترل کنند.

آگنات های زنده شکارچی هستند، لامپری ها به دلیل حمله به ماهی های سالمونوئید معروف هستند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : لامپری با استفاده از دهان گرد و سوراخ دار خود به طعمه خود می چسبد و با استفاده از زبانی مجهز به دندان های کراتینه شده، سوراخی را از طریق بافت های بیرونی می زند. بخش هایی از بافت، خون و مایعات بدن را می مکد.

لینک مفید : عربی دوازدهم

ماهی هاگ تا حدودی به طور مشابه تغذیه می کنند، اما از انواع طعمه ها – بی مهرگان (کرم ها و فرم های نرم بدن) و ماهی های مرده تغذیه می کنند.

لامپری ها تخم های کوچکی تولید می کنند که مستقیماً به لاروهایی تبدیل می شوند که در کف گل آلود جویبار فرو می روند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : با دهانش در سطح گل، فیلتر لارو آنقدر تغذیه می کند که به اندازه کافی بزرگ شود که دگرگون شود و به عنوان یک بالغ کوچک شنا کند.

لینک مفید : فارسی یازدهم همراه آموزش و تست فارسی یازدهم

در مقابل، ماهی هاگ‌ماهی تخم‌های زرده‌ای نسبتاً بزرگی به طول تا دو سانتی‌متر تولید می‌کنند.

هنگامی که تخمگذاری می شود، این تخم ها توسط قلاب های انتهایی به هر جسم موجود متصل می شوند. تخمک محصور شده کم و بیش مستقیماً به یک بالغ مینیاتوری تبدیل می شود.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : کوسه‌ها، پرتوها و chimaerids معمولاً دریایی هستند، اما برخی از کوسه‌ها وارد آب‌های شیرین (آمازون) شده‌اند یا حتی به‌طور دائم در آنجا زندگی می‌کنند (دریاچه نیکاراگوئه).

از نظر اندازه، کوسه‌ها از کوسه نهنگ با طول تقریباً ۱۰ متر تا گونه‌های نسبتاً کوچک به طول سه سانتی‌متر متغیر هستند.

لینک مفید : عربی هشتم

آنها معمولاً ۲۵ تا ۲۰۰ کیلوگرم (۵۵ تا ۴۴۰ پوند) وزن دارند. کوسه ها حیواناتی درنده هستند. برخی از گونه‌های کوسه‌های بزرگ (کوسه‌های وال و وال) از سخت‌پوستان کوچک تغذیه می‌کنند. کوسه های گیاهخوار ناشناخته هستند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : کوسه‌ها با موج‌های دم شنا می‌کنند، اما پرتوها با موج‌های باله‌های سینه‌ای در آب «پرواز» می‌کنند. بیشتر گونه ها در آب های نزدیک به ساحل زندگی می کنند، اما برخی از آنها به طور گسترده در سراسر اقیانوس ها قرار دارند. تعداد کمی در آبهای عمیق یافت می شود.

لینک مفید : جزوه جغرافیا دهم

چند کوسه پس از لقاح داخلی، جوان زنده (زنده زا) تولید می کنند. زاویه خلفی باله‌های لگنی نر به یک گیره تبدیل می‌شود که به عنوان یک عضو درون‌رفته در جفت شدن با ماده عمل می‌کند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : بیشتر کوسه ها تخم های بزرگ زرده ای و محصور شده با قلاب هایی برای اتصال می گذارند. جوان به طور مستقیم رشد می کند و زندگی را به عنوان بزرگسالان مینیاتوری آغاز می کند.

لینک مفید : ضریب مجهول

بچه هایی که در رحم مادر رشد می کنند تا زمانی که زنده به دنیا می آیند، مواد مغذی را از کیسه زرده بزرگ دریافت می کنند. در موارد معدودی دیواره رحم مواد مغذی ترشح می کند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : ماهی‌های تله‌ستوم یا استیکتی (آنهایی که اسکلت استخوانی داخلی دارند) را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: زیر کلاس‌های Actinopterygii (ماهی‌های پرتو پرتو) و Sarcopterygii (ماهی‌های باله‌دار).

لینک مفید : بخش گیاهان

گروه دوم شامل ماهیان ریه است که در باتلاق ها، برکه ها یا نهرها زندگی می کنند و اغلب هوا را تنفس می کنند. آنها تخم‌های نسبتاً بزرگی با مقدار محدودی زرده می‌گذارند که در پوشش‌های ژله‌ای مانند دوزیستان قرار دارند.

مهره داران علوم نهم فصل ۱۴ : تخم ها به ماهی های کوچک تبدیل می شوند که از طعمه های زنده تغذیه می کنند.

لینک مفید : بخش نجوم

لارو ماهی ریه آفریقایی دارای آبشش های خارجی برای تکمیل اکسیژن دریافتی است.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : vertebrate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *