اینترنت ۵G چیست ؟ آشنایی اصولی با اینترنت ۵G

? اینترنت ۵G چیست ؟ آشنایی اصولی با اینترنت ۵G بخش تکنولوژی PDF :

? ۱. وقتی از اینترنت ‌میگوییم دقیقا‌ از ‌چه‌ حرف ‌میزنیم

? ۲. تاریخچه ‌مختصری ‌از‌ شبکه های‌ موبایل

? ۳. دنیای‌ دیوانه‌ شبکه های‌ موبایل ‌آینده

? ۴. دیوانگی ‌در ‌شبکه برای ‌زندگی‌ ‌راحت تر ‌

? ۵. ‎‌شبکه های برای ما چکار میکنند ؟



قیمت : ۵.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


۵G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است. این یک استاندارد جهانی بی سیم جدید پس از شبکه های ۱G، ۲G، ۳G و ۴G است.

۵G نوع جدیدی از شبکه را فعال می کند که برای اتصال تقریباً همه و همه چیز از جمله ماشین ها، اشیاء و دستگاه ها طراحی شده است.

فناوری بی سیم ۵G برای ارائه سرعت پیک داده چند گیگابیت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت شبکه عظیم، افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت تر به کاربران بیشتر است.

عملکرد بالاتر و بهره وری بهبود یافته، تجربیات کاربر جدید را تقویت می کند و صنایع جدید را به هم متصل می کند.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش تکنولوژی


اینترنت ۵G چیست ؟ 

نسل پنجم بی سیم (۵G) جدیدترین تکرار فناوری سلولی است که برای افزایش سرعت و پاسخگویی شبکه های بی سیم مهندسی شده است.

با ۵G، داده‌هایی که از طریق اتصالات پهن باند بی‌سیم منتقل می‌شوند می‌توانند با سرعت‌های چند گیگابیتی با حداکثر سرعت بالقوه تا ۲۰ گیگابیت در ثانیه (Gbps) بر اساس برخی برآوردها حرکت کنند.

لینک مفید : راهنمای خرید تبلت و آشنایی با نحوه خرید یک تبلت

این سرعت‌ها از سرعت شبکه‌های سیمی فراتر می‌روند و تأخیر ۱ میلی‌ثانیه (میلی‌ثانیه) یا کمتر را ارائه می‌کنند، که برای برنامه‌هایی که نیاز به بازخورد بلادرنگ دارند، مفید است.

۵G به دلیل پهنای باند در دسترس بیشتر و فناوری آنتن پیشرفته، امکان افزایش شدید مقدار داده های ارسال شده از طریق سیستم های بی سیم را فراهم می کند.

شبکه‌ها و خدمات ۵G طی چند سال آینده به صورت مرحله‌ای به کار گرفته می‌شوند تا اتکای روزافزون به دستگاه‌های موبایل و اینترنت را تامین کنند.

لینک مفید : دریافت شناسه ارکید (orcid)

به طور کلی، انتظار می‌رود که ۵G با رونمایی از این فناوری، انواع برنامه‌ها، کاربردها و موارد تجاری جدید را ایجاد کند.


۵G چگونه کار می کند؟

شبکه های بی سیم از سایت های سلولی تشکیل شده اند که به بخش هایی تقسیم می شوند که داده ها را از طریق امواج رادیویی ارسال می کنند. فناوری بی‌سیم نسل چهارم (۴G) Long-Term Evolution (LTE) پایه و اساس ۵G را فراهم می‌کند.

لینک مفید : آموزش نرم افزار پروکست

برخلاف ۴G، که به دکل‌های سلولی بزرگ و پرقدرت برای تابش سیگنال در فواصل طولانی‌تر نیاز دارد، سیگنال‌های بی‌سیم ۵G از طریق تعداد زیادی ایستگاه سلولی کوچک واقع در مکان‌هایی مانند تیرهای نور یا سقف ساختمان‌ها منتقل می‌شوند.

استفاده از چندین سلول کوچک ضروری است زیرا طیف موج میلی‌متری (موج MM) – باند طیفی بین ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز (گیگاهرتز) که ۵G برای تولید سرعت‌های بالا به آن متکی است – فقط می‌تواند در فواصل کوتاه حرکت کند و موضوع آن است. به تداخل آب و هوا و موانع فیزیکی، مانند ساختمان ها یا درختان.

لینک مفید : نفشه های راه های برنامه نویسی و هک و امنیت

نسل های قبلی فناوری بی سیم از باندهای طیف فرکانس پایین تر استفاده می کردند. برای جبران چالش‌های مربوط به فاصله و تداخل با امواج MM، صنعت بی‌سیم استفاده از یک طیف فرکانس پایین‌تر برای شبکه‌های ۵G را نیز در نظر گرفته است تا اپراتورهای شبکه بتوانند از طیفی که از قبل دارند برای ساخت شبکه‌های جدید خود استفاده کنند. طیف فرکانس پایین تر به فواصل بیشتری می رسد اما سرعت و ظرفیت کمتری نسبت به موج MM دارد.

لینک مفید : LED چیست ؟

طیف بی سیم فرکانس پایین تر از فرکانس های باند پایین و میانی تشکیل شده است. فرکانس های باند پایین در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاهرتز (MHz) کار می کنند، در حالی که فرکانس های باند میانی در حدود ۲.۵ تا ۳.۵ گیگاهرتز کار می کنند.

این با سیگنال های موج MM با باند بالا مقایسه می شود که تقریباً در ۲۴ تا ۳۹ گیگاهرتز کار می کنند.

سیگنال‌های موج MM را می‌توان به راحتی توسط اشیایی مانند درختان، دیوارها و ساختمان‌ها مسدود کرد – به این معنی که در بیشتر مواقع، امواج MM فقط می‌توانند حدود یک بلوک شهر را در محدوده دید مستقیم یک مکان یا گره سلول پوشش دهند.

رویکردهای متفاوتی در مورد چگونگی دور زدن این موضوع پرداخته شده است. رویکرد brute-force شامل استفاده از چندین گره در اطراف هر بلوک از یک منطقه پرجمعیت است، به طوری که یک دستگاه دارای ۵G می تواند از یک رابط Air استفاده کند — از گره ای به گره دیگر سوئیچ می کند در حالی که سرعت موج MM را حفظ می کند.

روش دیگر – که امکان پذیرتر است – برای ایجاد شبکه ملی ۵G استفاده از ترکیبی از فرکانس های باند بالا، متوسط ​​و پایین است.

موج MM ممکن است در مناطق پرجمعیت استفاده شود، در حالی که گره های باند کم و میانی ممکن است در مناطق کم تراکم استفاده شوند. فرکانس های باند پایین می توانند طولانی تر و از طریق اجسام مختلف حرکت کنند.

لینک مفید : بخش تجربه

یک گره ۵G با باند پایین می تواند تا صدها مایل مربع به یک دستگاه مجهز به ۵G متصل بماند. این بدان معناست که اجرای هر سه باند پوشش کاملی را ارائه می‌کند و در عین حال سریع‌ترین سرعت را در مناطق پرترافیک ارائه می‌کند.


سرعت ۵G چقدر است؟

سرعت دانلود ۵G در حال حاضر می تواند به بیش از ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه (Mbps) یا حتی تا ۲.۱ Gbps برسد.

برای تجسم این موضوع، کاربر می تواند یک ویدیوی یوتیوب را با کیفیت ۱۰۸۰p در یک دستگاه ۵G بدون بافر شروع کند.

لینک مفید : بخش گردشگری

دانلود یک برنامه یا قسمتی از یک نمایش نتفلیکس، که در حال حاضر ممکن است چند دقیقه طول بکشد، تنها در چند ثانیه کامل می شود.

پخش بی سیم ویدیو در ۴K نیز بسیار قابل دوام می شود. اگر در موج MM، این نمونه ها در حال حاضر باید در یک بلوک شهری بدون مانع دور از گره ۵G باشند. اگر نه، سرعت دانلود به ۴G کاهش می یابد.

باند پایین می‌تواند در فواصل طولانی‌تر در ۵G قفل بماند، و حتی اگر سرعت کلی ۵G با باند پایین ممکن است کندتر از موج MM باشد، باند پایین همچنان باید سریع‌تر از آن چیزی باشد که یک اتصال ۴G خوب در نظر گرفته می‌شود.

لینک مفید : بخش خودرو

سرعت دانلود باند پایین ۵G ممکن است بین ۳۰ تا ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه باشد. ۵G باند پایین به احتمال زیاد برای مناطق روستایی بیشتر در دسترس است.

سرعت دانلود ۵G باند میانی ممکن است به ۱۰۰ تا ۹۰۰ مگابیت در ثانیه برسد و احتمالاً در مناطق اصلی مترو مورد استفاده قرار می گیرد.


مزایای ۵G

حتی اگر هنگام در نظر گرفتن اینکه چگونه امواج MM را می توان به راحتی مسدود کرد، نقاط منفی ۵G مشخص است، یا با توجه به محدودیت های قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی (RF) کمتر واضح است، ۵G هنوز مزایای ارزشمند زیادی دارد، مانند موارد زیر:

  • استفاده از فرکانس های بالاتر؛
  • پهنای باند بالا؛
  • پهنای باند موبایل پیشرفته؛
  • تاخیر کمتر از ۱ میلی ثانیه؛

نرخ داده بالاتر، که گزینه های فناوری جدید را در شبکه های ۵G فعال می کند، مانند جریان ۴K یا جریان تقریباً واقعی واقعیت مجازی (VR). و پتانسیل داشتن یک شبکه تلفن همراه ۵G متشکل از فرکانس‌های موج کم باند، باند میانی و MM.


۵G چه زمانی راه اندازی می شود؟

اپراتورهای شبکه های بی سیم در چهار کشور – ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی و چین – عمدتاً اولین ساخت ۵G را هدایت می کنند.

بر اساس تحقیقات فناوری کسب و کار (TBR) شرکت، انتظار می رود اپراتورهای شبکه تا سال ۲۰۳۰ میلیاردها دلار برای هزینه های سرمایه ای ۵G خرج کنند، اگرچه مشخص نیست که خدمات ۵G چگونه بازگشت سرمایه را ایجاد می کند.

لینک مفید : بخش زناشویی

موارد استفاده در حال تکامل و مدل‌های تجاری که از مزایای ۵G بهره می‌برند، می‌توانند نگرانی‌های درآمدی اپراتورها را برطرف کنند.

به طور همزمان، نهادهای استاندارد در حال کار بر روی استانداردهای جهانی تجهیزات ۵G هستند.

پروژه مشارکت نسل سوم (۳GPP) استانداردهای رادیوی جدید ۵G (NR) را در دسامبر ۲۰۱۷ تأیید کرد و انتظار می‌رود استاندارد هسته تلفن همراه ۵G مورد نیاز برای خدمات سلولی ۵G را تکمیل کند.

لینک مفید : بخش آزمایشی

سیستم رادیویی ۵G با رادیوهای ۴G سازگار نیست، اما اپراتورهای شبکه‌ای که اخیراً رادیوهای بی‌سیم خریداری کرده‌اند ممکن است بتوانند به جای خرید تجهیزات جدید، از طریق نرم‌افزار به سیستم جدید ۵G ارتقا دهند.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : What is 5G?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *