سیب زمینی و آشنایی با بیماری مهم سیب زمینی

? بیماری مهم سیب زمینی | بخش درمانی PDF :

? ۱- مقدمه

? ۲- سفیدک دروغی سیب زمینی

? ۳- شانکر ریزوکتونیایی ساقه و شوره سیاه سیب زمینی

? ۴- پژمردگی فوزاریومی سیب زمینی

? ۵- اسکب معمولی سیب زمینی



قیمت : ۹.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


یبزمینی یکی از محصولات مهم و استراتژیک در جهان بوده و در تغذیه انسان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طوری که پس از گندم، ذرت و برنج در رژیم غذایی انسان جای دارد. بهترین و معمولترین روش تکثیر در گیاه سیبزمینی از طریق تکثیر رویشی )غده( میباشد. به علت غنی بودن غده سیبزمینی از لحاظ مواد غذایی، آفات و بیماریها به راحتی قابلیت بقا، تکثیر و انتقال در آن را دارند.

بیماری مهم سیب زمینی | در سال ۱۳۹۲ سطح زیرکشت سیبزمینی در ایران ۱۵۱۵۰۰ هکتار و متوسط عملکرد در واحد سطح ۳۰/۸ تن در هکتار گزارش شده است.

با توجه به بالا بودن سطح زیرکشت سیب زمینی در کشور و مساعد بودن شرایط آب و هوائی مناطق زیرکشت سیبزمینی برای ظهور بیماریها و عدم آشنایی بیشتر کشاورزان با بیماریها و عدم به کارگیری روشهای صحیح مبارزه، همه ساله درصدی از محصول تولیدی کشاورزان در اثر بیماریهای گیاهی از بین میرود.

در این نشریه به تعدادی از بیماریهای مهم سیبزمینی در اشاره شده است. امید است کشاورزان عزیز با مطالعه این نشریه بتوانند با بیماریهای مهم سیبزمینی و روشهای کنترل موثر جهت جلوگیری از خسارت و کاهش عملکرد محصول آشنا شوند


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش درمانی

بیماری‌های زیادی وجود دارند که غده‌های سیب‌زمینی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بنابراین هر سال که برداشت سیب‌زمینی خود را مرتب می‌کنید، لحظاتی را برای بررسی علائم بیماری اختصاص دهید.

بیماری مهم سیب زمینی : شناسایی مناسب به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید کدام غده به خوبی ذخیره می‌شود و کدام یک باید به عنوان غذا فروخته شود، و به شما ایده بهتری در مورد بیماری‌های منتقله از خاک در مزارع شما می‌دهد و تناوب زراعی آینده شما را بهبود می‌بخشد.

لینک مفید : عسل درمانی برای معده

برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری، لطفاً مقاله کامل سیب زمینی، دلمه ما را ببینید.

دلمه معمولی باعث ایجاد ضایعات قهوه ای مایل به قهوه ای تیره، دایره ای یا نامنظم می شود که بافت خشن دارند. دلمه ممکن است سطحی (زخم دار)، کمی برآمده (زخم برآمده) یا فرورفته (گوله دار) باشد.

بیماری مهم سیب زمینی : نوع ضایعه بستگی به رقم سیب زمینی، بلوغ غده در زمان آلودگی، میزان مواد آلی خاک، سویه عامل بیماریزا و محیط دارد.

دلمه معمولی در سطوح pH خاک ۵.۲ یا کمتر کنترل می شود یا تا حد زیادی سرکوب می شود، اگرچه گونه نزدیک اما کمتر رایج استرپتومایسس که به نام گال اسیدی شناخته می شود می تواند تا ۴.۰ زنده بماند.

لینک مفید : آلپرازولام

سوختگی زودرس معمولاً شاخ و برگ سیب زمینی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما عفونت غده نیز می تواند رخ دهد.

ضایعات غده تیره، فرورفته و دایره ای شکل هستند که اغلب با بافت برآمده بنفش تا خاکستری حاشیه می شوند. گوشت زیرین آن خشک، چرمی و قهوه ای است. ضایعات می توانند در طول نگهداری افزایش یافته و غده ها چروکیده شوند.


پوسیدگی خشک فوزاریوم (Fusarium spp.)

پوسیدگی خشک فوزاریوم باعث پوسیدگی خشک داخلی روشن تا قهوه ای تیره یا سیاه غده سیب زمینی می شود. پوسیدگی ممکن است در محل آسیب مانند کبودی یا بریدگی ایجاد شود.

بیماری مهم سیب زمینی : پاتوژن به غده نفوذ می کند و اغلب مرکز آن را پوسیده می کند. پوسیدگی گسترده باعث انقباض و فروپاشی بافت می شود و معمولاً یک ناحیه فرورفته تیره در قسمت بیرونی غده و حفره های داخلی باقی می ماند.


نقطه سیاه (Colletotrichum coccodes)

در شاخ و برگ سیب زمینی، علائم نقطه سیاه تقریباً از علائم بیماری سوختگی اولیه قابل تشخیص نیستند.

لینک مفید : ویروس زیکا چیست ؟

روی غده ها، اسکلروت سیاه ریز (ساختارهای استراحت قارچی) تولید می کند. علائم روی غده ها را می توان به راحتی با اسکورف نقره اشتباه گرفت.


اسکورف نقره ای (Helminthosporium solani)

اسکورف نقره فقط پریدرم غده (پوست) را تحت تاثیر قرار می دهد. ضایعات در انتهای استولون به صورت لکه‌های کوچک قهوه‌ای کم‌رنگ شروع می‌شوند که تشخیص آن در هنگام برداشت ممکن است دشوار باشد، اما در انبار به رشد خود ادامه می‌دهند.

بیماری مهم سیب زمینی : در ذخیره سازی، ضایعات ممکن است تیره شوند و پوست ممکن است صاف شود و بسیاری از ضایعات دایره ای کوچک ممکن است با هم ترکیب شوند و مناطق آسیب دیده بزرگی را تشکیل دهند.

لینک مفید : انواع سرم در اورژانس

غده ها همچنین ممکن است به دلیل از دست دادن رطوبت بیش از حد در انبار خشک و چروک شوند.


اسکورف سیاه و شانکر ریزوکتونیا (Rhizoctonia solani)

اسکورف سیاه صرفاً آرایشی است و عملکرد را حتی در انبار کاهش نمی دهد. توده‌های سخت نامنظم و سیاه روی سطح غده، ساختارهای زمستان‌گذران (اسکلروتیا) قارچ هستند.

حضور این اسکلروتیوم ها ممکن است با برداشت غده ها بلافاصله پس از کشتن تاک و سفت شدن پوست به حداقل برسد.

بیماری مهم سیب زمینی : در حالی که خود اسکلروتیوم ها آسیبی ایجاد نمی کنند، به پاتوژن اجازه می دهند در خاک زنده بمانند و به عنوان مدرکی دال بر وجود آن عمل می کنند.

لینک مفید : خاکشیر و زایمان

در خاک های خنک و مرطوب، R. solani می تواند ضایعات تیره و فرورفته را روی جوانه ها و استولون های زیرزمینی ایجاد کند. این ضایعات می توانند عرضه مواد مغذی را قطع کنند، غده ها را از بین ببرند، یا می توانند انتقال نشاسته به غده ها را کاهش دهند و اندازه آنها را کاهش دهند.

شانکر همچنین می تواند روی خود غده ها، معمولاً در استولون یا در عدس ایجاد شود. شانکر روی غده ها که می توانند کوچک و سطحی باشند اما ممکن است بزرگ، فرورفته و نکروزه باشند.


پوسیدگی صورتی (Phytophthora erythroseptica) و نشت پیتیوم (Pythium spp.)

عفونت های پوسیدگی صورتی از انتهای استولون شروع می شود و منجر به پوسیدگی و تغییر رنگ پریدرم با تشخیص واضح بین بافت سالم و بیمار می شود.

هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد، گوشت غده صورتی و سپس قهوه ای مایل به سیاه می شود.

بیماری مهم سیب زمینی : Pythium spp. که باعث عفونت های نشتی می شوند از طریق زخم های برداشت غده ها را مورد حمله قرار می دهند و در حمل و نقل و ذخیره سازی به رشد خود ادامه می دهند.

عفونت ها منجر به پوسیدگی آبکی، خاکستری یا قهوه ای داخلی با خطوط قرمز قهوه ای مشخص می شود که بافت سالم و بیمار را مشخص می کند.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : Potato, Identifying Diseases

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *