زخم بستر چیست ؟ راهنمایی اصولی زخم بستر

? زخم بستر چیست ؟ بخش درمانی PDF :

? ۱. آشنایی با اساس زخم بستر

? ۲. دلیل ایجاد آن

? ۳. نحوه درمان زخم بستر



قیمت : رایگان ? سفارش / دریافت سریع ?


زخم بستر – که به آنها زخم فشاری و زخم پوستی نیز گفته می شود – آسیب هایی به پوست و بافت زیرین ناشی از فشار طولانی مدت بر روی پوست است. زخم بستر اغلب روی پوستی ایجاد می شود که نواحی استخوانی بدن مانند پاشنه پا، مچ پا، باسن و دنبالچه را می پوشاند.

زخم بستر چیست ؟ افرادی که بیشتر در معرض خطر زخم بستر هستند، شرایط پزشکی دارند که توانایی آنها را برای تغییر وضعیت محدود می کند یا باعث می شود بیشتر وقت خود را روی تخت یا صندلی بگذرانند.

زخم بستر ممکن است طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شود. بیشتر زخم ها با درمان بهبود می یابند، اما برخی هرگز به طور کامل بهبود نمی یابند. شما می توانید اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از زخم بستر و کمک به بهبود آنها انجام دهید.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش درمانی

علائم هشدار دهنده زخم بستر یا زخم فشاری عبارتند از:

  • تغییرات غیرمعمول در رنگ یا بافت پوست
  • تورم
  • تخلیه چرک مانند

ناحیه ای از پوست که نسبت به نواحی دیگر در هنگام لمس سردتر یا گرمتر احساس می شود.

لینک مفید : زوج درمانی هیجان انگیز

زخم بستر بر اساس عمق، شدت و سایر ویژگی ها در یکی از چندین مرحله قرار می گیرد. درجه آسیب پوست و بافت از پوست قرمز و شکسته نشده تا آسیب عمیق شامل عضلات و استخوان متغیر است.


محل های رایج زخم بستر

برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، زخم بستر اغلب روی پوست در قسمت های زیر ایجاد می شود:

  • دنبالچه یا باسن
  • تیغه های شانه و ستون فقرات
  • پشت بازوها و پاها جایی که روی صندلی قرار می گیرند

برای افرادی که باید در رختخواب بمانند، زخم بستر ممکن است در موارد زیر رخ دهد:

  • پشت یا کناره های سر
  • تیغه های شانه
  • باسن، کمر یا دنبالچه
  • پاشنه پا، مچ پا و پوست پشت زانو
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم هشداردهنده زخم بستر را مشاهده کردید، موقعیت خود را تغییر دهید تا فشار روی آن ناحیه کاهش یابد. اگر در ۲۴ تا ۴۸ ساعت بهبودی مشاهده نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز علائم عفونت، مانند تب، ترشح از زخم، زخمی که بوی بد می دهد، یا افزایش قرمزی، گرما یا تورم در اطراف زخم، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

زخم بستر در اثر فشار بر روی پوست ایجاد می شود که جریان خون را به پوست محدود می کند. حرکت محدود می تواند پوست را در برابر آسیب آسیب پذیر کند و منجر به ایجاد زخم بستر شود.

سه عامل اصلی در ایجاد زخم بستر عبارتند از:

فشار. فشار مداوم بر هر قسمت از بدن شما می تواند جریان خون به بافت ها را کاهش دهد. جریان خون برای رساندن اکسیژن و سایر مواد مغذی به بافت ها ضروری است. بدون این مواد مغذی ضروری، پوست و بافت های مجاور آسیب دیده و ممکن است در نهایت بمیرند.

زخم بستر چیست ؟ برای افراد با تحرک محدود، این نوع فشار معمولاً در مناطقی اتفاق می‌افتد که به خوبی با ماهیچه یا چربی پر نشده و روی استخوان قرار دارند، مانند ستون فقرات، استخوان دنبالچه، تیغه‌های شانه، باسن، پاشنه‌ها و آرنج‌ها.

لینک مفید : ترک اعتیاد به ماری جوانا

اصطکاک. اصطکاک زمانی رخ می دهد که پوست روی لباس یا ملافه ساییده شود. این می تواند پوست شکننده را در برابر آسیب آسیب پذیرتر کند، به خصوص اگر پوست مرطوب نیز باشد.

برش. برش زمانی اتفاق می افتد که دو سطح در جهت مخالف حرکت کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک تخت در بالای سر قرار دارد، می توانید در رختخواب به پایین سر بزنید.

زخم بستر چیست ؟ همانطور که استخوان دنبالچه به سمت پایین حرکت می کند، پوست روی استخوان ممکن است در جای خود بماند – اساساً در جهت مخالف کشیده می شود.


عوامل خطر

اگر در حرکت کردن مشکل دارید و نمی‌توانید به راحتی موقعیت خود را هنگام نشستن یا در رختخواب تغییر دهید، خطر ابتلا به زخم بستر بیشتر است. عوامل خطر عبارتند از:

بی تحرکی. این ممکن است به دلیل سلامت ضعیف، آسیب نخاعی و دلایل دیگر باشد.
بی اختیاری. با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ادرار و مدفوع، پوست آسیب پذیرتر می شود.

زخم بستر چیست ؟ فقدان ادراک حسی. آسیب های نخاعی، اختلالات عصبی و سایر شرایط می تواند منجر به از دست دادن حس شود. ناتوانی در احساس درد یا ناراحتی می تواند منجر به عدم آگاهی از علائم هشدار دهنده و نیاز به تغییر موقعیت شود.

لینک مفید : طب سوزنی چیست ؟

تغذیه و هیدراتاسیون ضعیف. افراد برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از تجزیه بافت ها به مایعات، کالری، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی کافی در رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارند.

شرایط پزشکی موثر بر جریان خون مشکلات سلامتی که می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد، مانند دیابت و بیماری های عروقی، می تواند خطر آسیب بافتی مانند زخم بستر را افزایش دهد.


عوارض داشتن زخم بستر

عوارض زخم فشاری که برخی از آنها تهدید کننده زندگی هستند عبارتند از:

سلولیت. سلولیت عفونت پوست و بافت های نرم متصل به آن است. می تواند باعث گرمی، قرمزی و تورم ناحیه آسیب دیده شود. افراد مبتلا به آسیب عصبی اغلب در ناحیه تحت تاثیر سلولیت احساس درد نمی کنند.

زخم بستر چیست ؟ عفونت استخوان و مفاصل. عفونت ناشی از زخم فشاری می تواند به مفاصل و استخوان ها نفوذ کند.

عفونت مفاصل (آرتریت سپتیک) می تواند به غضروف و بافت آسیب برساند. عفونت استخوان (استئومیلیت) می تواند عملکرد مفاصل و اندام ها را کاهش دهد.

سرطان. زخم‌های طولانی‌مدت و غیرقابل التیام (زخم مارجولین) می‌توانند به نوعی کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند. سپسیس به ندرت، زخم پوست منجر به سپسیس می شود.

زخم بستر چیست ؟ شما می توانید با تغییر موقعیت مکرر خود برای جلوگیری از استرس بر روی پوست، از ایجاد زخم بستر جلوگیری کنید. راهبردهای دیگر عبارتند از مراقبت خوب از پوست، حفظ تغذیه مناسب و مصرف مایعات، ترک سیگار، مدیریت استرس و ورزش روزانه.


نکاتی برای تغییر وضعیت زخم بستر

توصیه های زیر را در رابطه با تغییر موقعیت در تخت یا صندلی در نظر بگیرید:

وزن خود را مرتباً تغییر دهید. برای جابجایی هر ساعت یک بار کمک بخواهید.
در صورت امکان خود را بلند کنید. اگر قدرت بالاتنه کافی دارید، فشار بر روی صندلی چرخدار انجام دهید – با فشار دادن به بازوهای صندلی، بدن خود را از روی صندلی بلند کنید.

زخم بستر چیست ؟ به یک ویلچر تخصصی نگاه کنید. برخی از ویلچرها به شما این امکان را می دهند که آنها را کج کنید، که می تواند فشار را کاهش دهد.

لینک مفید : ترک‌ اعتیاد سریع

کوسن یا تشکی را انتخاب کنید که فشار را کاهش دهد. از بالشتک یا تشک مخصوص برای کاهش فشار استفاده کنید و به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بدن شما به خوبی قرار گرفته است. از کوسن های دونات استفاده نکنید، زیرا می توانند فشار را روی بافت اطراف متمرکز کنند.

زخم بستر چیست ؟ ارتفاع تخت خود را تنظیم کنید. اگر تخت شما می تواند در قسمت سر بالا باشد، آن را بیش از ۳۰ درجه بالا نبرید. این به جلوگیری از برش کمک می کند.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : Bedsores (pressure ulcers)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *