پیشگیری از بیماری گامبورو

? پیشگیری از بیماری گامبورو | فهرست :
? ۱. علایم بیماری
? ۲. استراتژی پیشگیری
? ۳. ضدعفونی و‌بهداشت
? ۴. واکسیناسیون


قیمت : ۹.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


پیشگیری از بیماری گامبورو چیست ؟ بیماری گامبورو یا (IBD) یکی از مهمترین بیماریهای ویروسی حال حاضر صنعت پرورش طیور در دنیا است .

این بیماری نخستین بار در منطقه ای بنام گامبورو در ایالات متحده شناخته و به همین نام نامگذاری شد .

این بیماری که لنفوسیتها خصوصاً لنفوسیتهای مستقر در بورس فابریسیوس همراه است .

عامل این بیماری ویروسی از خانواده بیرناویریده و جنس بیرناویروس است . این ویروس دارای اسید نوکلئیک دو قطعه ای و RNA دو رشته ای است که فاقد غشاء بوده و قطر آن حدود ۶۰ نانومتر می باشد .

ویروس گامبورو دارای دو سروتیپ است که تنها سروتیپ است که تنها سروتیپ یک این ویروس بیماریزا می باشد . سروتیپ دو گرچه می تواند پرندگان را آلوده می کند ولی فاقد توان بیماریزایی می باشد .

این ویروس پس از ایجاد بیماری در پرندگان میزبان (میزبان این ویروس ماکیان ، بوقلمون ها و اردک ها می باشند) توسط مدفوع پرنده از بدن دفع می شوند . از آنجائیکه ویروسهای مقاومی هستند لذا می توانند حتی تا ماهها عفونت زایی خود را حفظ نموده و بستر پرورش ، کلیه لوازم ، آب و مواد غذایی را آلوده کنند .

البته علاوه بر این موارد ناقلین مکانیکی مانند کارکنان مرغداری ، پرندگان وحشی و حتی حشرات هم می توانند باعث انتقال این بیماری مسری شوند . لازم به ذکر است که انتقال بیماری بصورت عمودی از طریق تخم صورت نمی گیرد .

ویروس معمولاً از راه دهان وارد بدن میزبان شده و پس از آن وارد سلولهای لنفوئیدی روده شده و در آنجا تکثیر می یابند سپس ویروسها خود را وارد جریان خون سیاهرگی کرده و از این طریق وارد بورس پرنده می گردند و بعد از مدتی در سایر اندامها نیز می توان پادگن ویروسی را جدا کرد (مانند طحال ، تیموس و …) ویروس لنفوسیتهای B را مورد تهاجم و تخریب قرار می دهند .


منابع

کانون آموزشی و فرهنگی خرد ماندگار ایران انواع PDF و فایل صوتی – بخش حیوانات



پیشگیری از بیماری گامبورو
پیشگیری از بیماری گامبورو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *