آموزش تکثیر سانسوریا

? آموزش تکثیر سانسوریا | بخش گیاهان PDF :

? ۱- نخوه تکثیر

? ۲- آشنایی با گیاه سانسوریا

? ۳- شرایط نگهداری



قیمت : ۶.۰۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?


تکثیر سانسوریا یک نکته مهم دارد با این تفاوت که برای ابلق ماندن گیاه باید قسمت پایین برگ را به صورت عدد ۸ قسمت برش داده شده را درون خاک قرار دهید.

خوب است بدانید تکثیر سانسوریا نیاز به کار پیچیده و سختی ندارد و شما در بالکن منزل، اتاق یا هر جای دیگری می توانید اقدام به تکثیر سانسوریا کنید. تنها شرط لازم داشتن صبر و حوصله است. با ما همراه باشید.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


منابع

کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی



آموزش تکثیر سانسوریا
آموزش تکثیر سانسوریا

یک گیاه سالم سانسوریا انتخاب کرده و به وسیله چاقو یا قیچی تیز و تمیز برگ مورد نظر را از نزدیکی خاک کات کنید، اگر برگ بلند است میتوان آن را به چند قسمت تقسیم کرد، بخش پایین برگ ها را به شکل ۸ برش دهید

می‌توانید قلمه ها را با کود فسفر نحوه ی تکثیر گیاه بگونیا که برای ریشه زایی مناسب است هر دو هفته‌ای یک مرتبه با دز توصیه شده توسط شرکت سازنده تغذیه کنید تا هم ریشه‌ها بیشتر و زودتر گسترش یابند و هم تعداد پاجوش‌ها بیشتر شود.

برای انتقال پاجوش‌ها به گلدان دیگر، قلمه گیاه سیب زمینی شیرین را به آرامی از خاک بیرون بیاورید تا به ریشه‌ها آسیب نرسد و پاجوش ها را به آرامی از پایه مادری جدا کنید و داخل گلدان جدید بکارید.


گیاه سانسوریا

هرچند این کار ضرورتی ندارد ولی باعث افزایش سطح ریشه دهی شده و مانع از چسبیدن پایین برگ به کف ظرف می شود و برگ را مانند دو پایه بالا نگه می‌دارد.

شاید بهترین روش تکثیر سانسوریا همین روش باشد، گل سانسوریا ریزروم های زیادی تولید می‌کند، ریزروم از روی ریشه ها تولید می شود و پس از تولید برگ از خاک بیرون می آید که ما به آن پاجوش میگوییم، این فیلودندرون ها گیاهان بالا رونده ای پاجوش ها تمامی اعضای یک گیاه بالغ را دارا هستند و تنها کافی است آنها را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان جدید بکاریم.

بعد از آماده سازی خاک یک گلدان با سایز مورد نیاز تعداد قلمه‌ها انتخاب کنید. کف گلدان را حتماً برسی کنید که برای زهکشی سوراخ داشته باشد. ته گلدان را یک لایه ۲ سانتی متری با سنگریزه پرکنید تا آب اضافی از گلدان خارج شود.

می‌توانید برای نتیجه بهتر انتهای قلمه ها گیاه گازمانیا چیست؟ را به پودرهورمون ریشه زایی یا عسل آغشته کنید، البته این مرحله ضرورتی ندارد و فقط به کیفیت ریشه زایی کمک می‌کند.


تکثیر سانسوریا

قلمه ها را درجای خشک و خنک و سایه، به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. به رطوبت نیازی نیست و هر وقت خاک به طور کامل خشک شد نسبت به آبیاری اقدام کنید. زیاد آبیاری نکنید چون انتهای قلمه‌ها بر اثر افراط در آبیاری خراب شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد.

قلمه‌ها بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته شروع گیاه اسکینانتوس به ریشه زایی می‌کنند. البته بسته به شرایط محیطی و عواملی دیگر ممکن است ریشه زایی بیشتر طول بکشد.

بعد از ریشه زایی گیاه پاجوش تولید کرده و سانسوریا های جوان ظاهر شده و سر از خاک بیرون می‌آورند.

برگ های مورد نظر را از قسمت نزدیک خاک با چاقو یا قیچی تیز برش دهید، اگر برگها بلند باشند به چند قسمت تقسیم کنید، در اینجا هم میتوان بخش پایین برگ ها را به شکل ٨ برش داد، برگهای برش داده شده ایپومیا چیست؟ را در مکانی به دور از تابش آفتاب شدید قرار دهید تا قسمت های برش خورده خشک شود (پینه ببندد) این کار ممکن است دو تا سه روز طول بکشد، این کار باعث می شود بیماریهای قارچی و ویروسی نتوانند وارد بافت گیاه شوند و آن را آلوده کنند.


آموزش تکثیر سانسوریا

برای ضدعفونی کردن چاقو می‌توانید چند ثانیه‌ای آن را بر روی شعله آتش قرار دهید یا آن را آغشته به الکل کنید. بعد از مرحله بریدن، روی محل برش گیاه مادری را با وازلین چرب کنید تا از فعالیت آفت‌ها جلوگیری شود.

در این مقاله قصد داریم تکثیر این گیاه را به روش قلمه برگی که ساده و آسان بوده و در محیط منزل هم امکان پذیر می‌باشد توضیح دهیم.

خاک قلمه‌ها بهتر است خاکی سبک با زهکشی خوب باشد تا از پوسیدگی جلوگیری کند. همچنین خاک باید دارای مواد معدنی گیاه کاکتوس مورد نیاز گیاه باشد چون جوانه‌ها برای مدتی از آن خاک تغذیه می‌کنند. می‌توانید از ۴۰ درصد پیتماس، ۳۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی استفاده کنید.

قلمه را با چاقو به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. می‌توانید در اندازه‌های ۶ الی ۱۰ سانتی متری قلمه ها را تقسیم کنید. مراقب باشید حین تقسیم کردن قلمه‌ها سر و ته آن‌ها را فراموش نکنید چون قسمت سر قلمه ریشه زایی نمی‌کند. قلمه ها را در یک محل سایه و خنک قرار دهید تا کمی اصطلاحات انگلیسی سم شناسی انتهای آن‌ها خشک شود و در همین حین گلدان و خاک را آماده کنید.

در مرحله بعد خاک را در گلدان بریزید و قلمه ها را به طور مرتب و با حفظ فاصله ۲ سانتی متری از یکدیگر درون گلدان قرار دهید. حتماً به سر و ته قلمه‌ها دقت شود و ته قلمه‌ها داخل خاک قرار بگیرد.


آموزش سانسوریا

سپس در جهت درست در خاک بکارید، خاک کاکتوس و ساکولنت که دارای زهکشی مناسبی است برای قلمه زدن برگ سانسوریا مناسب است، رطوبت خاک بهتر است کم باشد یعنی نه کاملا خشک و نه خیس، یک رطوبت نسبی کم، یا میتوان ظرف کاشت را با پلاستیک کاور کرد، برگ ها کنه زعفران پس از یک ماه شروع به ریشه زنی در خاک می‌کنند. پس از ریشه زنی مانند گیاه بالغ انجام می شود.

گیاه مادری که پاجوش های آن بیرون آمده را با احتیاط و به آرامی از گلدان خارج کنید، پاجوش ها را با دقت از ریشه گیاه مادری جدا کرده و در خاک و گلدان جدید بکارید، پس از دو تا سه روز بعد از کاشت آبیاری را شروع کنید، الان دیگه یک گیاه جدید دارید.

از ریزروم ها قبل از بیرون آمدن از خاک یا قبل از تولید برگ نیز میتوان برای تکثیر استفاده کرد.

عمل تکثیر از طرق برگ باید به دقت و مرحله به مرحله صورت بگیرد. برای قلمه گیری اولین مرحله انتخاب یک برگ بالغ و سالم می‌باشد. روغن ولک چیست ؟ یک برگ سالم از گیاه سانسوریا که طول آن تقریباً ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر باشد انتخاب کنید و با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده آن را برش بزنید.

دقت کنید چاقو حتماً تیز وضدعفونی شده باشد، در غیر این صورت محل برش له شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد. برای جلوگیری از مشکلاتی همچون فعالیت قارچ‌ها و آفت‌ها چاقو را ضد عفونی کنید.

گل سانسوریا از چندین روش تکثیر می‌شود و همه روش‌های آن آسان بوده و به‌راحتی می‌توانید در خانه این گیاه زیبارا تکثیر کنید. برای هر آفت و حشره ای از چه سمی باید استفاده کنیم⁉️ به علت کند رشد بودن گیاه سانسوریا عمل تکثیر آن نیازمند کمی صبر و حوصله می‌باشد.

لازم نیست زیاد داخل خاک فرو روند و به اندازه ۱ الی ۲ سانت داخل خاک فرو بروند کافی است.

بعد از تشکیل و ظهور پاجوش‌ها صبر کنید تا اندازه آن‌ها بزرگ‌تر شود و پاجوش‌ها قوی‌تر شوند و بعد نسبت به انتقال آن‌ها به گلدان اصلی اقدام کنید.

نکت مهم !!

قلمه ها را نیز می‌توان در داخل آب ریشه دار کرد که البته من این روش را پیشنهاد نمی‌کنم چون هم زمان بیشتری طول می‌کشد تا ریشه دهند و هم کیفیت ریشه زایی کمتر می‌شود و حتی تلفات با این روش بیشتر شده و یکسری از قلمه‌ها از بین رفته یا می‌گندند.

راه‌هایی هم از یکسری افراد با تجربه توصیه شده که مثلاً انتهای قلمه ها را به صورت ۸ برش دهید و بعد بکارید اما نحوه ی تکثیر گیاه بگونیا با امتحانی که من با این روش‌ها کردم نتیجه‌ای نگرفتم و باز پاجوش‌های سبز تولید کرد.

سانسوریا هایی که ابلق هستند با این روش، پاجوش سبز تولید می‌کنند و تبدیل به سانسوریا معمولی می‌شوند. البته در بعضی مواقع استثناهایی وجود دارد که پاجوش آن‌ها نیز ابلق می‌شوند اما احتمال آن کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *