فلسفه جوکی و آشنایی اصولی با موضوع جوکی
فلسفه جوکی و آشنایی اصولی با موضوع جوکی | بخش متافیزیک | PDF شامل : ۱- فلسفه جوکی و معنای آن ۲- هیپنوتیرم ۳- تنفس ۴- مانترا و مراقبه ۵- هیپنوتیسم خواب کردن ۶- پراتی آهارا ۷- تمرکز قوا ۸- تمرین های علمی و…
قیمت : ۱۷.۵۰۰ تومان ? سفارش / دریافت سریع ?
فلسفه هند، نظام های فکری و تأملی که توسط تمدن های شبه قاره هند ایجاد شد. آنها هر دو سیستم ارتدکس (آستیکا) یعنی مکاتب فلسفی نیایا، وایشیکا، سامخیا، یوگا، پوروا-میمامسا (یا میمامسا) و ودانتا و سیستمهای غیرمتعارف (ناستیکا) مانند بودیسم و جینیسم را شامل میشوند.
اندیشه هندی به مسائل مختلف فلسفی توجه داشته است که از جمله آنها می توان به ماهیت جهان (کیهان شناسی)، ماهیت واقعیت (مابعدالطبیعه)، منطق، ماهیت معرفت (معرفت شناسی)، اخلاق و فلسفه دین اشاره کرد.
این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!
کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش متافیزیک
فلسفه جوکی
در رابطه با تفکر فلسفی غرب، فلسفه هندی هم نکات شگفت انگیزی از قرابت و هم تفاوت های روشنگر را ارائه می دهد. این تفاوتها، پرسشهای اساساً جدیدی را که فیلسوفان هندی مطرح کردند، برجسته میکند.
فلسفه جوکی : شباهت ها نشان می دهد که، حتی زمانی که فیلسوفان در هند و غرب با مشکلات یکسانی دست و پنجه نرم می کردند و گاه حتی نظریه های مشابهی را پیشنهاد می کردند، متفکران هندی صورت بندی ها و استدلال های بدیع را پیش می بردند.
مسائلی که فیلسوفان هندی برای بررسی مطرح کردند، اما همتایان غربی آنها هرگز مطرح نکردند، شامل مواردی مانند منشأ (اوتپاتی) و درک (جناپی) حقیقت (پرامانیا) است.
فلسفه جوکی : مسائلی که فیلسوفان هندی اکثراً نادیده گرفتند، اما به شکلگیری فلسفه غرب کمک کردند، شامل این سؤال است که آیا دانش از تجربه ناشی میشود یا از عقل و تمایزاتی مانند قضاوتهای تحلیلی و ترکیبی یا بین حقایق احتمالی و ضروری.
لینک مفید : طی الارض در خواب و نحوه آشنایی اصولی طی الارض
بنابراین اندیشه هندی دیدگاهی را در اختیار مورخ فلسفه غرب قرار می دهد که می تواند مکمل دیدگاهی باشد که از تفکر غربی به دست آمده است.
پس مطالعه اندیشه هندی، نارساییهای خاصی را در اندیشه فلسفی غرب آشکار میکند و روشن میسازد که برخی مفاهیم و تمایزات ممکن است آنقدرها که در غیر این صورت به نظر میرسد اجتنابناپذیر نباشند. به همین ترتیب، دانش فیلسوفان هندی از تفکر غربی نیز برای آنها سودمند بوده است.
فلسفه جوکی : سرودهای ودایی، متون مقدس هندو که مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد است، قدیمیترین گزارش موجود از هند در مورد فرآیندی است که ذهن انسان از طریق آن خدایان خود را میسازد و از فرآیندهای عمیق روانشناختی اسطورهسازی که منجر به مفاهیم عمیق کیهانشناختی میشود.
لینک مفید : روش جن گیری اصولی و آشنایی کامل با جن
اوپانیشادها (متون های فلسفی نظری) حاوی یکی از اولین تصورات از یک واقعیت معنوی جهانی، فراگیر و فراگیر است که منجر به مونیسم رادیکال (غیردوآلیسم مطلق، یا وحدت اساسی ماده و روح) می شود.
اوپانیشادها همچنین حاوی گمانهزنیهای اولیه فیلسوفان هندی در مورد طبیعت، زندگی، ذهن و بدن انسان هستند، نه از اخلاق و فلسفه اجتماعی.
فلسفه جوکی : بحث سیستمهای کلاسیک یا ارتدکس (دارشانا)، گاهی با بینش نافذ و اغلب با درجهای از تکرار که میتواند برای برخی خستهکننده شود، مانند موضوعاتی مانند وضعیت فرد محدود.
لینک مفید : راز هفت چاکرا بدن و نحوه آشنایی با راز و رمز چاکراها
تمایز و همچنین رابطه بین بدن، ذهن و خود؛ ماهیت علم و انواع علم معتبر; ماهیت و منشأ حقیقت؛ انواع موجوداتی که ممکن است گفته شود وجود دارند؛ رابطه رئالیسم با ایده آلیسم؛ مشکل اساسی بودن کلیات یا روابط؛ و مشکل بسیار مهم موکشا یا رهایی (به معنای واقعی کلمه “آزادسازی”) – ماهیت آن و مسیرهای منتهی به آن.
فلسفه های مختلف هندی دارای چنان تنوعی از دیدگاهها، نظریهها و نظامها هستند که تقریباً غیرممکن است که بتوان ویژگیهایی را که در همه آنها مشترک است، مشخص کرد.
فلسفه جوکی : پذیرش اقتدار وداها همه نظامهای ارتدکس (آستیکا) را مشخص میکند – اما نه نظامهای غیرمتعارف (ناستیکا)، مانند چارواکا (ماتریالیسم رادیکال)، بودیسم، و جینیسم.
لینک مفید : ارتباط با ارواح در خواب و آموزش ارتباط با ارواح
علاوه بر این، حتی زمانی که فیلسوفان وفاداری خود را به وداها اعلام کردند، وفاداری آنها در محدود کردن آزادی سرمایهگذاریهای گمانهزنیشان چندان مؤثر نبود.
برعکس، پذیرش اقتدار وداها راهی مناسب برای پذیرفتن نظرات یک فیلسوف برای ارتدوکس ها بود، حتی اگر یک متفکر ایده کاملاً جدیدی ارائه کند.
فلسفه جوکی : بنابراین، وداها را می توان برای تأیید تنوع گسترده ای از دیدگاه ها استناد کرد. متفکران وایشیکا (یعنی کسانی که به جزییات غایی، هم ارواح و هم اتم ها معتقدند) به همان اندازه که توسط فیلسوفان Advaita (مونیست) ودانتا استفاده می شد.
لینک مفید : طالع بینی هندی و نحوه آموزش اصولی طالع هندی
در بیشتر نظامهای فلسفی هند، پذیرش آرمان موکشا، مانند وفاداری به اقتدار متون مقدس، تنها با آموزههای نظاممندی که مطرح میشد، مرتبط بود.
بسیاری از آموزههای معرفتشناختی، منطقی و حتی متافیزیکی بر اساس دلایل کاملاً عقلانی مورد بحث قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که مستقیماً بر ایدهآل موکشا تأثیری نداشت.
تنها فلسفه ودانتا («پایان وداها») و فلسفه سامخیا (نظامی که یک امر واقعی و کثرت ارواح فردی را می پذیرد) می توان گفت که رابطه نزدیکی با آرمان موکشا دارد.
فلسفه جوکی : سیستم های منطقی – Nyaya، Vaisheshika، و Purva-Mimamsa – فقط از راه دور مرتبط هستند.
همچنین، هم فلسفهها و هم دیگر رسالههای علمی، از جمله حتی کاما سوترا («آفریزمهایی درباره عشق») و آرتا شاسترا («علم سود مادی»)، همین ایدهآل را میشناختند و کارآمدی خود را برای دستیابی به آن اظهار میکردند.
لینک مفید : بخش روانشناسی
وقتی فیلسوفان هندی از دانش شهودی صحبت میکنند، به این فکر میکنند که برای آن جا باز کنند و امکان آن را به کمک منطق نشان دهند – و تا آنجا که به آنها مربوط میشود، وظیفه فلسفه به پایان میرسد.
فیلسوفان هندی به دنبال توجیه ایمان دینی نیستند. خود حکمت فلسفی شأن حقیقت دینی است. تئوری تابع عمل نیست، بلکه خود نظریه به عنوان نظریه بسیار ارزشمند و کارآمد تلقی می شود.
فلسفه جوکی : سه مفهوم اساسی سنگ بنای اندیشه فلسفی هند را تشکیل می دهند: خود یا روح (آتمان)، آثار (کارما)، و رهایی (موکشا). از چارواکاها که بگذریم، همه فلسفههای هندی به این سه مفهوم و روابط متقابل آنها میپردازند، هرچند این بدان معنا نیست که اعتبار عینی این مفاهیم را دقیقاً به یک شکل میپذیرند.
از این میان، به نظر میرسد که مفهوم کارما، که نشاندهنده اثربخشی اخلاقی اعمال انسان است، نوعاً هندیترین مفهوم آن باشد.
مفهوم آتمن، که در اندیشه غربی به طور کامل وجود ندارد، به نوعی با مفهوم غربی یک نفس متعالی یا روحی مطلق مطابقت دارد – با وجود تفاوتهای مهم.
فلسفه جوکی : مفهوم موکشا بهعنوان مفهوم عالیترین آرمان نیز یکی از دغدغههای تفکر غربی، بهویژه در دوران مسیحیت بوده است، اگرچه احتمالاً هرگز به اندازه ذهن هندو اهمیت نداشته است.
اکثر فلسفههای هندی فرض میکنند که موکشا ممکن است، و «عدم امکان موکشا» (انیرموکشا) به عنوان یک مغالطه مادی در نظر گرفته میشود که احتمالاً یک نظریه فلسفی را مخدوش میکند.
علاوه بر کارما، فقدان دو دغدغه دیگر، تفکر فلسفی هند را از تفکر غربی به طور کلی بیشتر متمایز می کند. از زمان یونانیان، تفکر غربی به ریاضیات و در عصر مسیحیت به تاریخ توجه داشته است.
فلسفه جوکی : نه ریاضیات و نه تاریخ هرگز مسائل فلسفی را برای هندی ها مطرح نکرده است. در فهرستهای پرامانا یا روشهای دانستن مورد قبول مکاتب مختلف، هیچیک از دانشهای ریاضی یا دانش تاریخی وجود ندارد.
لینک مفید : پخش تراکت
احتمالاً با بی تفاوتی آنها نسبت به ریاضیات این واقعیت مهم مرتبط است که فیلسوفان هندی منطق رسمی را توسعه نداده اند.
فلسفه جوکی : با این حال، نظریه قیاس (یک استدلال قیاسی معتبر که دارای دو مقدمه و یک نتیجه است) توسعه یافته است و در نظریه منطقی پیچیدگی های زیادی حاصل شده است.
منطق هندی نمونه ای آموزنده از منطق شناخت ها (جنانانی) به جای گزاره های انتزاعی ارائه می دهد – منطقی که از روان شناسی و معرفت شناسی جدا نشده و جدا نشده است، زیرا منظور از آن منطق تلاش واقعی انسان برای دانستن آنچه در آن است صادق است. جهان.
و . . .
این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!
برگرفته از : Indian philosophy