جزوه ماشین های الکتریکی ۲ و آشنایی اصولی با ماشین

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ و آشنایی اصولی با ماشین | بخش دانشگاهی | PDF شامل : ۱- ماشین های الکتریکی چیست ؟ ۲- قطعات مورد استفاده ۳- نحوه ساخت ماشین الکترونیکی ۴- چه کسی ابداع کرد ؟ و…



قیمت : ۱۲.۵۰۰ تومان 🌟 سفارش / دریافت سریع 🌟


ماشین هایی که در رابطه با انرژی الکتریکی کار می کنند ماشین های الکتریکی یا ماشین های الکتریکی نامیده می شوند. در ماشین های الکتریکی، ورودی یا خروجی یا هر دو می تواند برق باشد.


انواع ماشین های الکتریکی

ماشین های الکتریکی سه نوع اصلی ترانسفورماتور، ژنراتور و موتور هستند.

ترانسفورماتور الکتریکی: در ترانسفورماتور هر دو ورودی و خروجی برق هستند.

ژنراتور برق: در یک ژنراتور ورودی نیروی مکانیکی و خروجی برق است.

موتور الکتریکی: در موتور ورودی برق و خروجی توان مکانیکی است.


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


کانون آموزشی و فرهنگی کانون خرد ایران انواع PDF و فایل صوتی | بخش دانشگاهی


جزوه ماشین های الکتریکی ۲

خودروهای الکتریکی برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسعه یافتند و تا زمان معرفی خودروهای بنزینی کم هزینه و تولید انبوه توسط فورد، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند.

اخیراً با افزایش نگرانی ها در مورد محیط زیست است که تصمیم قاطعانه ای برای جایگزینی خودروهای بنزینی و دیزلی با تمام نسخه های برقی صورت گرفته است.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : در حال حاضر خودرو را می توان در دو نسخه اصلی عرضه کرد، یک هیبریدی، که در آن یک موتور بنزینی کوچک انرژی ذخیره شده در باتری را تکمیل می کند تا امکان افزایش برد و وابستگی کمتر به نقاط شارژ را فراهم کند، یا خودروی الکتریکی خالص که صرفاً به انرژی ذخیره شده در باتری بستگی دارد.

پیشرانه‌های ماشین‌های الکتریکی بخش کلیدی سه فناوری توانمند برای وسایل نقلیه الکتریکی و خودروهای الکتریکی هیبریدی هستند، دیگری باتری‌ها و سیستم کنترل کلی است.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : مشخصات اساسی مورد نیاز موتور الکتریکی و سیستم محرک مرتبط با آن عبارتند از:

• چگالی گشتاور و چگالی توان بالا

• گشتاور بالا در سرعت کم با قابلیت استارت و رانندگی در سربالایی، علاوه بر این برای رانندگی ایمن در دسترس بودن قدرت بالا در سرعت بالا لازم است.

• راندمان بالا در محدوده گشتاور و سرعت مورد نیاز، به ویژه در عملیات گشتاور کم

• قابلیت اطمینان و استحکام بالا برای محیطی خاص

• هزینه های قابل قبول، به ویژه آنهایی که با باتری مرتبط هستند.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : موتور محرک واقعی استفاده شده یک تصمیم خاص شرکت است، زیرا موتور القایی، موتور سنکرون مغناطیسی دائمی یا موتور رلوکتانس سوئیچ می تواند ویژگی های مورد نیاز را ارائه دهد.

لینک مفید : جزوه درس موافقتنامه های گمرکی درس موافقتنامه

ماشین‌های الکتریکی را می‌توان به دو دسته ماشین استاتیک و ماشین دینامیک نیز تقسیم کرد.

ترانسفورماتور نمونه ای از ماشین های الکتریکی ساکن است.

موتور و ژنراتور هر دو ماشین الکتریکی پویا هستند.

ترانسفورماتور: ترانسفورماتور بر اساس اصل القاء متقابل کار می کند. یک هسته آهنی وجود دارد که سیم پیچ های ترانسفورماتور را به هم متصل می کند.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : شار در هسته هر دو سیم پیچ اولیه و ثانویه را به هم مرتبط می کند که به دلیل آن ولتاژ القا شده در سیم پیچ ها. اصل کار ترانسفورماتور را می توان به شرح زیر توصیف کرد.

لینک مفید : منبع مفید آزمون SAT و آشنایی با آزمون SAT

ولتاژ متناوب به سیم پیچ اولیه اعمال می شود که به دلیل آن جریان مغناطیسی از سیم پیچ اولیه عبور می کند و در نتیجه شار مغناطیسی تولید شده و در مسیر بسته هسته مغناطیسی با رلکتانس کم متمرکز می شود.

این شار با سیم پیچ اولیه و ثانویه پیوند دارد. ولتاژ در سیم پیچ اولیه خود القا می شود و در سیم پیچ ثانویه متقابلاً القا می شود.

ولتاژ القایی در هر دور در هر دو سیم پیچ اولیه و ثانویه یکسان است. ولتاژ در سیم پیچ ها به تعداد دور سیم پیچ بستگی دارد.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : بسته به سطح ولتاژ دو نوع ترانسفورماتور وجود دارد، ترانسفورماتور پله بالا و ترانسفورماتور پله پایین. ترانسفورماتورهای پله بالا برای افزایش سطح ولتاژ برق هستند. ترانسفورماتورهای پله پایین برای کاهش سطح ولتاژ برق هستند.

لینک مفید : جزوه مقایسه نوروپسیکولوژی آشنایی با جزوه مقایسه

بسته به کاربرد، ترانسفورماتورها به عنوان ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتور توزیع و ترانسفورماتور ابزار طبقه بندی می شوند.

بسته به معیارهای طراحی، ترانسفورماتور به عنوان ترانسفورماتور دو سیم پیچ و ترانسفورماتور خودکار طبقه بندی می شود.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : بسته به سیستم عایق، ترانسفورماتورها را می توان به ترانسفورماتور غوطه ور روغنی و ترانسفورماتور نوع خشک طبقه بندی کرد.

بسته به فاز عملیاتی، ترانسفورماتور می تواند ترانسفورماتور تک فاز و ترانسفورماتور سه فاز باشد.

لینک مفید : منابع دکتری وزارت بهداشت و آشنایی با منابع دکتری

ترانسفورماتور سه فاز می تواند ترانسفورماتور سه فاز تک واحدی و ترانسفورماتور سه فاز چند واحدی نیز باشد.

هنگامی که یک رسانا در یک میدان مغناطیسی حرکت می کند، emf در هادی القا می شود.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : این اصل emf القایی دینامیکی است. بسته به آن اصل، همه ژنراتورهای الکتریکی کار می کنند.


دو نوع ژنراتور وجود دارد – ژنراتور DC، ژنراتور AC یا دینام.

ژنراتور DC: در ژنراتور DC آرمیچر (مجموعه هادی ها) روتور است و قطب های الکترومغناطیسی روی استاتور متصل می شوند.

لینک مفید : فرمول های انتگرال و آموزش اصولی انتگرال گیری

هنگامی که روتور در استاتور می چرخد، جریان متناوب در آرمیچر القا می شود و از طریق بخش های کموتاتور متصل به شفت موتور جمع آوری می شود.

جریان متناوب تولید شده در آرمیچر از طریق کموتاتور به جریان مستقیم تبدیل می شود.

ژنراتور AC: در دینام، آرمیچر به محیط داخلی استاتور متصل می شود. آهنربای الکتریکی در استاتور می چرخد.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : الکتریسیته تولید شده در آرمیچر ساکن مستقیماً به مدار خارجی تغذیه می شود. منبع DC برق مغناطیس الکترومغناطیس روتور را از طریق حلقه های لغزنده تامین می کند.

لینک مفید : بخش دانش آموزی

موتورهای الکتریکی را می توان به عنوان یک موتور DC یا یک موتور AC طبقه بندی کرد.

موتور DC: این موتورها توسط منبع DC از طریق بخش های کموتاتور متصل به شفت موتور تغذیه می شوند. موتور بر اساس قانون دست چپ فلمینگ می چرخد.

موتور DC را می توان به عنوان موتور DC تحریک شده جداگانه، موتور DC زخمی شنت، موتور DC زخمی سری، موتور DC زخم مرکب طبقه بندی کرد.


دو نوع موتور AC وجود دارد. موتور القایی و موتور سنکرون.

موتورهای القایی: این موتورها بیشتر به عنوان موتورهای القایی تک فاز و موتورهای القایی سه فاز دسته بندی می شوند. یک موتور القایی می تواند از روتور قفس سنجابی یا روتور نوع زخمی استفاده کند.

در یک موتور القایی میدان مغناطیسی دوار زمانی ایجاد می شود که موتور از طریق برق تامین شود.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : این میدان مغناطیسی دوار با هادی‌های روتور برهمکنش می‌کند و به همین دلیل جریان القایی به هادی‌ها وارد می‌شود.

لینک مفید : بخش خودرو

جریان القایی از طریق هادی های روتور به دلیل حرکت نسبی بین روتور و استاتور ایجاد می شود. برای کاهش علت جریان القایی، روتور سعی می کند تا چرخش میدان مغناطیسی را بگیرد. در نتیجه روتور می چرخد.

موتور سنکرون: در موتور سنکرون یک میدان مغناطیسی دوار در استاتور تولید می شود. در اینجا روتور موتور یک آهنربای الکتریکی است و به طور مغناطیسی با میدان مغناطیسی دوار قفل می شود و از این رو روتور می چرخد.

جزوه ماشین های الکتریکی ۲ : انواع دیگری از موتورهای الکتریکی مانند سروو موتور، استپر موتور، موتور هیسترسیس و غیره وجود دارد.

و . . .


این موضوع به صورت کامل و جامع داخل این پی دی اف توضیح داده شده ، لطفا تهیه و با دقت مطالعه کنید !!


برگرفته از : Electric Machines Transformers Generators and Motors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه